1. klass märkning bruna 80-talsvagnar 1981. Bilder... (Fordon: vagnar)

av Niklas Bygdestam, Sunday, February 12, 2023, 08:07 (431 dagar sedan) @ Rickard95

Ett antal A3 saknade ettor omkring 1979-1980 och sedan var det just de första A7 som också saknade ettor alldeles i början. De allra första A7 saknade ettor. SJ lär till och med ha tänkt sig att vagnarna skulle levereras med bara gul rand men utan ettor.

Men det lär visst ha blivit klagomål på avsaknaden av ettor på de tidiga A7-vagnarna, så rätt snart infördes detta. Dessa sattes som redan nämnts på dörrarna och inte på vagnssidan, vilket hade varit mer väntat. Det hade ju varit mer väntat att A7 fått sin etta placerad likadant som t ex A2 eller A5..

1987 kom den yngre generationen A7 med ASEA-boggier. Dessa levererades med likadan etta på dörren, men den gula randen var av någon anledning lite kortare. På äldre A7 gick den gula randen längs hela vagnssidan, medan på den yngre gick den gula randen inte över den del där vestibulen var på vagnen. Någon anledning till den kortare randen på de yngre A7-vagnarna har jag aldrig lyckats få fram. Det verkar faktiskt mest som att "det bara blev så" i målerihallen vid leverans eller så.

När A7 målades om i blått flyttades ettan till normal placering till motsvarande ställe där bland annat A2 har sin etta. Men vid övergången till blått ville de nog ha det mer enhetligt och märkningen rent allmänt förbättrades ordentligt på vagnarna i samband med designskiftet. När vagnarna blev blå gjordes förövrigt ingen skillnad på del gula randen om det var äldre eller yngre A7-vagn heller.


Hela tråden: