StLyJ och Ostpilen, Skara 1969, bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Richard Loe, Monday, February 13, 2023, 19:16 (437 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Jag skannade bilderna för något år sedan och gjorde därför just nu en extra kontroll av att diabilderna satt i rätt ordning. Då hittade jag en textlapp (som jag glömt fanns) som visade att den första bilden mycket riktigt är Nossebro som PeO skrev. De båda stationsbilderna med de båda loken är Kålltorp enligt dessa anteckningar.

Vad gäller linjebilden, som då måste vara någonstans mellan Nossebro och Kålltorp, får jag inte riktigt ihop det med bergknallen om det skulle vara NO Tumleberg, när jag ser på SGU:s Jordartskarta. Ett annat tänkbart läge skulle kunna vara strax SV Kålltorp, vid Karstorp. Den ekonomiska kartan visar dock en helt annan riktning på kraftledningarna än det som visas på jordartkartan. Men det kan ju ha hänt en del på 50 år. Har heller ingen aning om det är 130 kV-ledningar eller vad det kan vara som visas på ekonomiska kartan. Vad tror ni om detta, kan det vara Karstorp istället (dvs ca km 119), med blick mot Budatorp hållplats?

Jag beskar (tyvärr) bilden något vid första presentationen. Här är den i full storlek:

[image]

Jag visade bilden igår kväll för min mamma, och hennes omedelbar kommentar var att tåget var på väg norrut och att bilden är tagen söderut mot Tumleberg. När jag frågade varför så sa hon att kraftledningsstolpen för högspänningen (som hon brukar säga, dvs 130kV eller högre) står på fel sida för att tåget ska vara på väg söderut. Om morsan har rätt så är vägmärket den som gäller för vägen mellan Olofslund och Enekulla.


Hela tråden: