Ångloket KORSÅN i Ockelbo (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Torbjörn Jansson, Saturday, February 18, 2023, 19:36 (429 dagar sedan) @ Granis

Hej Granis!
Kommentarer från en som var med då, ack ja. Det var på den tiden överhuvudtaget aldrig tal om sträckan Jädraås-Ockelbo, c:a 19 km, med Kopparfors försiktiga inställning till med de resurser föreningen hade på den tiden både avseende lok och vagnar. Man hade i princip bara Korsån i driftsdugligt skick. Föreningen fick initialt arrendera sträckan Jädraås-Tallås för den facila summan av 1 kr/år. Senare fick föreningen köpa bansträckan mellan Jädraås och Tallås och den dryga 1,5 km till där spåret slutade, i dag Svartbäcken Nedre. Lantmäterikostnaden översteg väsentligt köpeskillingen. Jag som dåvarande ordförande fick äran att underteckna köpeavtalet. Återigen med facit i handen så anser föreningen att den bana som man har i dag är fullt tillräcklig och inte alltför lång för otåliga barn...! Givetvis har det funnits och finns tankar på att åter komma till det "riktiga" Svartbäcken, ett stationshus som föreningen äger. Banvallen är i dag skogsbilväg och kan utan större ingrepp åter användas som järnväg. Skogsbolaget kan förmodligen släppa vägen om de får en lämplig ersättningsväg. Dock är det ändå en stor kostnad att återställa, ett klart bidragsprojekt. I sammanhanget kan nämnas att sträckan Jädraås-Ockelbo är ett antal i huvudsak tämligen tråkiga raksträckor genom skog.


Hela tråden: