När infördes kilometertavlor? (Bana)

av Sven Bårström, Thursday, February 23, 2023, 11:10 (427 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Utgångspunkten för mitt inlägg var den grafiska tidtabellen för 1950 och vissa egna minnesbilder.
Intressant är att Bohusbanan från början ingick i längdmätningen från Stockholm och senare fått Göteborg C som utgångspunkt.
Man kan undra varför man ändrade och när det gjordes.
Jag minns själv att banan Varberg - Borås - Herrljunga (f d EJ) fick ny längdmätning från Uddevalla C före elektrifieringen 1948/49. Den gamla utgick från Varberg. Kanske har man också i det sammanhanget angivit ny längdmätning på Bohusbanan - vad vet jag.
Hur som helst: Längdmätningen har säkert gjorts om vid tillfällen då det varit motiverat. Det nutida metersystemet är givetvis ett sådant skäl. Ett annat kan vara att man vid övertagandet av f d EJ-linjer gjort om systemet för att inte få för många lika km-tal ganska nära varandra. Ett exempel skulle kunna vara Borås C, som ligger på km 67 från Göteborg (=nuvarande och ursprunglig längdmätning) samt km 84 från Varberg (=gamla EJ-längdmätningen, nu km 133 från Uddevalla).
En annan iakttagelse är banan Stockholm - Göteborg, vars längdmätning fortfarande tycks vara angiven via Liljeholmen. Den har i så fall inte mätts om sedan Årstabron togs i bruk 1929.
Sven B


Hela tråden: