Längdmätning söder om Jönköping (Bana)

av Ulf Pålsson, Thursday, February 23, 2023, 15:00 (400 dagar sedan) @ Göran Kannerby

En intressant uppgift är att banan Jönköping-Vaggeryd har Jönköping som nolla, men ursprungligen lär det ha varit Jönköping H, dvs en något kortare bana. Därmed bör vi kunna utgå från att det skett en ommätning när banan byggdes om till att utgå från Jönköping C. Det påstås att den även ändrades när stationshuset vid Jönköping C fick nytt läge (nytt hus), men jag tvivlar på det.

Järnvägsdata 2009 säger, om längdmätningen mellan Jönköping och Vaggeryd:
* Ursprungligen, då banan tillhörde HNJ, var Vaggeryd utgångspunkten för längdmätningen till Jönköpings hamn.
* 1949 ändrade SJ så att Jönköpings hamn blev utgångspunkt för längdmätningen till Vaggeryd.
* 1973, efter 1972 års linjeomläggning via godsbangården och öster om Rocksjön, blev Jönköpings central utgångspunkt; hela längdmätningen till Vaggeryd ändrades alltså igen.

Av graferna på SJK:s webbplats kan man konstatera: Mellan 1972 års linjeomläggning och 1973 år ommätning var det längdmätningskonnektion vid den punkt där nya och gamla banan möttes väster om godsbangården: km 6,3 från Jönköping C = km 2,8 från Jönköping H. Inte särskilt praktiskt. Och mätningen 6,3 km från Jönköping C var i sig ganska ny, för banan från Ulricehamn till Jönköping som lades ner 1960 och vars sträckning i Jönköpingsänden man ju sedan 1972 använder för tågen till/från Vaggeryd, den var mätt från Göteborg via Borås och Ulricehamn.

Det hade varit enklare om SJ inte hade ändrat 1949 -- då hade man 1972 i stället enkelt kunnat skarva på den ursprungliga längdmätningen som hade km 0 i Vaggeryd.


Hela tråden: