När infördes kilometertavlor? (Bana)

av Anders Hallingberg, Thursday, February 23, 2023, 19:24 (399 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Du har säkert rätt. Det var av allt att döma så att man införde en särskild bygglängdmätning för dubbelspårsutbyggnaden. Eftersom man inte med dubbelspåret helt följde det gamla enkelspåret var det säkert olämpligt att ha en längdmätning som kunde förväxlas om man inte tydligt angav vilket spår som avsågs. Efter dubbelspåret Göteborg-Alingsås var klart införde man längdmätningen till detta utgående från Stockholm och fick då antagligen ett antal korta kilometrar. Att man skulle förskjutit km-stolparna successivt mer ju närmare Göteborg man kom låter mindre troligt pga förväxlingsrisken. Särskilt vid Ubbaredstunnlarna förkortades banan väsentligt.

Men hur det såg ut under enkelspårstiden kan man fundera på. Från 1889 verkar det som metersystemet infördes. Då måste det ju tidigare funnits en längdmätning i alnar, gamla lantmil osv. Från år 1856 utgick den nog från Göteborg, men när hela enkelspåret Stockholm-Göteborg var klart 1862 kanske man vände på mätningen?

Illustration från SJ:s geotekniska kommissions slutbetänkande 1922:[image]


Hela tråden: