SS C4 och C5 i Högdalshallen 1964. Samkörbarhet (Fordon: allmänt)

av Leif B, Thursday, February 23, 2023, 22:12 (422 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]
C5 3001 i Högdalshallen 23 feb 1964.

Mvh Gunnar


Intressant bild! Hur länge fick den heta 3001? Den nummerserien tog ju X1:orna några år senare, där man fick till det så numren passade in både för SL och SJ.


Enligt spårvägssällskapet fick 3001-3008 numren 2901-2908 1966 när de sattes i trafik.
Jag minns dem mest som på 80-talet då som heltåg på linje 24 men de gick nog på andra tub2-linjer som 14. Senare kunde man se dem som mellanvagnar på tub2.
Utanpåliggande dörrar och ett annat ljud (andra kuggväxlar).
Var det så att man från början inte kopplade dem med C4/C6 pga avvikande elsystem? Ungefär som A23 & A24 där Brommahallen inte gärna kopplade dem med varandra medan man senare gjorde det i både Enskede & Brännkyrka. Man kan ju byggt om något så att de blev mer kompatibla om de inte var det.

[image]
C5 3001 i Högdalshallen 23 feb 1964.

Mvh Gunnar


Intressant bild! Hur länge fick den heta 3001? Den nummerserien tog ju X1:orna några år senare, där man fick till det så numren passade in både för SL och SJ.


Enligt spårvägssällskapet fick 3001-3008 numren 2901-2908 1966 när de sattes i trafik.
Jag minns dem mest som på 80-talet då som heltåg på linje 24 men de gick nog på andra tub2-linjer som 14. Senare kunde man se dem som mellanvagnar på tub2.
Utanpåliggande dörrar och ett annat ljud (andra kuggväxlar).
Var det så att man från början inte kopplade dem med C4/C6 pga avvikande elsystem? Ungefär som A23 & A24 där Brommahallen inte gärna kopplade dem med varandra medan man senare gjorde det i både Enskede & Brännkyrka. Man kan ju byggt om något så att de blev mer kompatibla om de inte var det.

Jag har aldrig sett någon bild på någon vagn med 3000-nummer förutom 3001, så jag antar att omnumreringen skedde tidigare och innan 2902-2908 levererades. Är det någon som sett en bild på 3002-3008?

Alla tunnelvagnar C1-C9 och C12-C15 var i princip multipelkörbara, men vagnar av olika generationer gick mer eller mindre dåligt tillsammans. Därför undvek man blandningar men man var olika noga med det under olika perioder. Med generationer menar jag:

C1-C3,C12-C13
C4
C5
C6,C8
C7,C9
C14-C15 (dessa hade omkopplare för att ställa in som vilken av ovanstående generationer de skulle bete sig som, men inte ens det fungerade klockrent.)

Eftersom C5 inte trivdes vare sig med C4 eller C6 gick de i ett eget tåg. På 80-talet delade man fortfarande tågen mitt på dagen och ökade dem igen inför eftermiddagsrusningen. Om C5-tåget delades i två korta tåg mitt på dagen, var det svårt att vara säker på att just de två tågsätten som möttes igen när det var dags för hopkoppling. För att undvika att det blev fel om det varit rörigt i trafiken under dagen, så gick C5-tåget i turer (omlopp på järnvägiska) som bara var ute i rusningstid och aldrig delades, därav t ex på linje 24. (Ett motsvarade exempel var de det C4-tåg som gick på T-bana 1 (grön) under den tid som omkorgningen pågick (C1-C3 blev C12-C14) för att täcka upp för de vagnar som var under ombyggnad. C4-tåget var stationerat i Högdalen och gick också i turer som inte delades.)

Om man kopplade ihop C5 och C6 så brukade bromssystemet hamna i en irriterande självsvängning: lossa-bromsa-lossa-bromsa-... . Mot slutet av C5-ornas karriär gjorde men en liten modifiering av alla C6:or och sedan gick det hyggligt att köra dem tillsammans. Därefter såg man dem tillsammans, i varje fall när inte alla C5:or var friska.


Hela tråden: