SS C4 och C5 i Högdalshallen 1964. Skillnader (Fordon: allmänt)

av Leif B, Thursday, February 23, 2023, 22:27 (399 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]
C5 3001 i Högdalshallen 23 feb 1964.

Mvh Gunnar


Intressant bild! Hur länge fick den heta 3001? Den nummerserien tog ju X1:orna några år senare, där man fick till det så numren passade in både för SL och SJ.


Enligt spårvägssällskapet fick 3001-3008 numren 2901-2908 1966 när de sattes i trafik.
Jag minns dem mest som på 80-talet då som heltåg på linje 24 men de gick nog på andra tub2-linjer som 14. Senare kunde man se dem som mellanvagnar på tub2.
Utanpåliggande dörrar och ett annat ljud (andra kuggväxlar).

---

De glömmer att de hade mycket skönare fjädring än någon annan av vagntyperna C1-C15! De hade en riktig luftfjädring och svävade mjukt över spåret! :-)

Någon minns kanske den blå signallampan intill den orange dörrlampan på vagnsidan, som skvallrade om punktering av luftfjädern eller överlast. Då gick vagnen på en nödfjäder och det gällde en reducerad sth.

De hade en del andra finesser också som t ex att ventilationen styrdes av hur mycket folk som fanns i vagnen för att spara värmeström. Lufttrycket i luftfjädrarna påverkade ett vridmotstånd i serie med ventilatormotorn, så att ventilatormotorn snurrade långsammare om vagnen var nära tom.

Som kontrast hade ASEA:s C4 absolut inga finesser utan var mycket enkla vagnar men också väldigt robusta - och dessutom rostade de inte fast de vara stålvagnar.


Hela tråden: