SS C4 och C5 i Högdalshallen 1964. Skillnader (Fordon: allmänt)

av Överkörmästaren, Friday, February 24, 2023, 08:03 (426 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Var de då sämre i något avseende, eftersom de inte fick några efterföljare? Eller var det bara så att man inte behövde flera, och sedan kom C6 och C7 där man gjorde en modernare förarmiljö...

De var givetvis sämre på det sättet att de hade ett avancerat pådragssystem som man uppenbarligen inte fick att fungera så till slut bytte man ut dem, och sedan fungerade det. Sedermera fick C6 ett liknande pådrag, som i och för sig också är ganska komplicerat. Men fortfarande i drift och lär förbli det i åtminstone något decennium till.

Hade man byggt 160 C5 och 8 C6 så hade man säkert sett till att få C5 att fungera, och så skulle de där C6 ha hållits i trafik hjälpligt under årens gång, tills nån chef tröttnade på dem.

(Ungefär så verkar det ju också ha varit med de 8 C7, ett lite halvudda tågsätt som också skyfflades runt lite och stod avställda i perioder tills man behövde dem igen…)


Hela tråden: