C7:orna (Fordon: allmänt)

av Farbror Mossa, Friday, February 24, 2023, 13:05 (399 dagar sedan) @ Leif B

Hade man byggt 160 C5 och 8 C6 så hade man säkert sett till att få C5 att fungera, och så skulle de där C6 ha hållits i trafik hjälpligt under årens gång, tills nån chef tröttnade på dem.

(Ungefär så verkar det ju också ha varit med de 8 C7, ett lite halvudda tågsätt som också skyfflades runt lite och stod avställda i perioder tills man behövde dem igen…)


C7:orna var ju ett experiment för att få en modern motorstyrning med tyristorer. Asea hade ett lite h-e att få till det hela och hålla viktkraven. Det slutade med exakt 30 ton, vilket var gränsen.
Min far jobbade med C7-projektet på Asea och jag har efteråt fått höra om hur man kunnat göra bättre lösningar om man bara kunnat släppa viktgränsen en bit, men SS/SL var väldigt bestämda på den punkten...

(ursäkta sidospåret)


30 ton - lika mycket som en C2 - låter väldigt mycket. SLM85 anger 25,0 ton.

Du har rätt - det var minnet som spökade med siffrorna. Men det hela slutade exakt på viktgränsen som hade satts i kontraktet.
Jag tror att Asea försökte lätta på kravet just med hänvisning till att tyngre vagnar fanns i trafik.


Hela tråden: