C7:orna (Fordon: allmänt)

av Överkörmästaren, Saturday, February 25, 2023, 00:00 (419 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Uppgifterna 160 för C1 och 146 för C2 avser obemannad vagn med hyttdörrarna ställda så att förarplatsen är avskärmad och resten av hytten med två fällsitsar tillgänglig för de resande, d.v.s. med samma utrymme för resande som i C3. Med en hytt bemannad försvinner två sittplatser och två ståplatser i C2. Snart började man ju stänga av alla hytter, och då blir talet för C2 alltså 138.


Det där är ju i och för sig rena fantasisiffrorna. Undrar hur de har räknat. Men intressant!


Siffrorna finns även i den tekniska beskrivningen 1957. Där nämns även de nedfällbara sätena i de obemannade hytterna. C1 anges då till 160, det ryms fler stående i dessa (108 jämfört med 94 för C2/C3). Genom att utrymmet vid dörrarna är större på C4/C5 så rymmer de lika många stående som C1 (108) men har lika många sittplatser som C1/C2 med hyttdörrarna stängda (48).
I praktiken hade nog C2 142 platser (48+94) och C1 156 (48+108) om man tar bort de nedfällbara sätena i hytterna. När slutade man ha dessa tillgängliga för passagerarna?

C4, C5 och senare vagnar hade ju aldrig hyttplatserna.


I praktiken är första och sista vagnen fullproppade och de däremellan är det inte, och passagerarantalet blir vad det blir. Men visst, räkna kan man ju! ;-)


Sedan måste man väl sätta en gräns hur många som får vara i vagnen, det är ju en annan sak att kontrollera den, förutom utrymningsmöjlighet handlar det väl även om bromsvikt. Jag har aldrig hört om någon myndighetskontroll där man räknade passagerare.

Så länge det är ungefär rätt antal i tåget som helhet borde det inte vara något större bekymmer. Visserligen kan enstaka vagnar slå i taket för bromstrycket men jag tror inte att det blir något problem i praktiken.

Medelvikten på passagerarna har väl dessutom ökat sedan 50-talet, misstänker jag.

Kanske det, men densiteten har knappast ökat, så det spelar ingen roll! :-D Den enda verkliga begränsningen är ju som sagt utrymmet.

Om man sedan ser på bilderna på spårvagnarna under andra världskriget där det sår passagerare på fotstegen så kan man undra hur många det var inne i vagnen. Detta var ju dessutom under krigsvintrarna då det var riktigt kallt. Det var bättre virke i folk då. Bland släpen rullade ju även masonitsläp (provisoriskt inbyggda öppna släp) med måttlig värme.

Ja, nämligen… C7! Och då har vi på något märkligt sätt kommit tillbaka till ämnet enligt rubriken ;-)


Hela tråden: