Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 32 (Bana)

av Ulf Pålsson, Monday, February 27, 2023, 21:22 (418 dagar sedan) @ Peter Bolin

Nostalgi! Minnena från min tjänstgöring då och då som ställverksvakt och tågklarerare i Djursholms Ösby mellan 1973 och 1978 gör sig gällande. Fast spår 4, sidospåret sydost om tågspåret från Djursholms Sveavägen, det fanns inte kvar under "min" tid:

[image]

[image]


Och den delen av plattformen vid spår 7 som låg söder om plattformsövergången, den användes aldrig efter SJ-tiden, och jag minns den bara som ogräsbevuxen. 1970 var den uppenbarligen underhållen:

[image]

[image]


Och efter Eddavägslinjens nedläggning vid årsskiftet 1975/76 rev man upp den banan, rev upp spår 1 (stickspåret nordost om stationshuset, det som ursprungligen användes av den anslutande motorvagnen till Altorp - Lahäll - Näsbypark) samt förenklade utfartsänden mot Altorp.

I övrigt var det sig likt från 1970 fram till 1979 års ombyggnad, som innebar flyttning av plattformsövergången något norrut, uppsättning av bommar där samt utrustande av inre utfartssignaler från spår 5 och 6 mot Stocksund.
/up


Hela tråden: