SS C4 och C5 i Högdalshallen 1964. Skillnader (Fordon: allmänt)

av Överkörmästaren, Tuesday, February 28, 2023, 12:26 (422 dagar sedan) @ Björn Fura

Tänk vad man får veta i detta forum!
Att ventilationsluften sögs in genom gallren på B-ändarna verkar högst troligt.
Passar på att haka på Haralds inlägg om kompressorerna längre ner.
I vanlig drift brukade kompressorerna väl gå igång vid varje stationsuppehåll? Liten huvudbehållarkapacitet till skillnad från C20 där de går mer sällan. Å andra sidan förbrukar väl "färdbromsen" betydligt mindre luft?

Själva luftbromsen förbrukar ungefär lika mycket luft på Cx och C20 men observera att på Cx är även elbromsen tryckluftmanövrerad och det kan gå åt ganska mycket luft för manövreringen, speciellt i hastighetsbegränsade nedförsbackar som t ex när man körde nedför Skanstullsbron förr om åren.


Hela tråden: