Glöm inte Wilhelm Scherman (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Johan M Vinberg, Tuesday, February 28, 2023, 18:46 (421 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Öppnade den inriktningen upp för andra intresserade att istället engagera sig för att bevara Vadstena-Fågelsta några år senare?

Delvis rätt Conny. Jag fanns i periferin när det hände ca 1974-75, medan brorsan Olle var mer engagerad i gänget som genomförde bildandet.
Men - utan att det ska uppfattas som förtal av Unvér - så var det vid denna tid ännu inte tal om att Ryd-anläggningen endast skulle bli ett statiskt museum. Unvér trodde själv att han skulle fixa en museibana i Ryd genom sina kontakter.

Flera av WFJ-grundarna hade helt enkelt tröttnat på hans tomma visioner/löften som aldrig infriades om en framtida museijärnväg. När så SJ meddelade att Vadstena-Fågelsta ingick i nedläggningsplanerna såg man sin chans att realisera en rullande museijärnväg med spårvidden 891 mm.
Jag minns att man även hade en plan B. SJ hade deklarerat att man inte längre ville sälja infrastruktur direkt till museiföreningar. De ville se en kommunal/regional uppbackning. Skulle Motala Kommun (ännu hade inte kommundelningen skett) vara avvisande så var Finspång-Hjortkvarn ersättningsprojekt.

Det finns också knapphändiga uppgifter att RLJ och dess föregångare Oxkullens Järnväg, initierades av besvikna f.d. aktiva i JMF. Men det är knappast troligt. De var säkert aktiva men passionen för 600 mm ledde till starten av RLJ.


Hela tråden: