SJ-folk och föreningar - SSBms (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Herbert Paalberg, Tuesday, February 28, 2023, 22:28 (415 dagar sedan) @ HP

Intressant om interna järnvägare som sparade på materiel och skapade museum. Jag kom själv in i SSBms (numera NJ) 1987, och det var ju som jag uppfattade det en förening med mycket starka rötter bland SJ-anställda i Nässjö, både förare och befäl inom lok- och verkstadssidan. Algot Andersson var ju förare och ett starkt namn fram till sitt frånfälle tidigt 80-tal, Bernt Karlsson, chef för lokområdet var en man jag hann lära känna. Stig Gyllén var maskiningenjör på SJ,osv,osv. Tror även Gustaf Broman från vst-sidan var inblandad.

Vad det gällde beredskapsloken hade dessa herrar utverkat ett löfte på pränt sedan gammalt att just B 1135 skulle till SSBms, och det hölls vid "utdelningen".

Anders Sandgren och Palle som var med långt innan mig får gärna bekräfta eller dementera./HP

Jag blev medlem i SSBms redan år 1967 och minns med välbehag dessa förnämliga herrar med sin stora förankring i järnvägen och historiskt intressanta fordon. Vi hade arbetskvällar på torsdagar och jag åkte dit varje gång med egen bil från Västervik och retur efter kvällsjobben i stallet. Då gällde det sadeltankloket "Tyr" från Marma-Sandarne Jvg som rustades upp och sedan var det Tb 864 men endast målningsrenoverad, skulle vara en bedrift att få det under ånga igen. Sedan rustade vi upp tankloket J 1237 som vi använde vid många turer bl.a NOJ 100-års-
jubileum med utställningståget ner till Oh. Samtidigt körde vi med E 1042 i extra resandetåg för allmänheten på sträckan. Ra 987 blev sedan genomgången som dragkraft på el-linjerna vid NJ:s resor under många år. När jag blev anställd som lokförare i N så sade miö Stig Gyle´n samt brins Bernt Karlsson att du Palle nu när du är placerad i N som förare så skall vi ha lite nytta av dig så du skall få en riktig ångloksutbildning och på den vägen var det med gamle förarkollegan Arne "Visslarn" Johansson som instruktör. Ett mycket härligt gäng av gamla genuina lokförare som jag saknar idag. Det blev 50 år i föreningen. Palle;-)


Hela tråden: