Längdmätning söder om Jönköping (Bana)

av HP, Wednesday, March 01, 2023, 10:12 (415 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

En intressant uppgift är att banan Jönköping-Vaggeryd har Jönköping som nolla, men ursprungligen lär det ha varit Jönköping H, dvs en något kortare bana. Därmed bör vi kunna utgå från att det skett en ommätning när banan byggdes om till att utgå från Jönköping C. Det påstås att den även ändrades när stationshuset vid Jönköping C fick nytt läge (nytt hus), men jag tvivlar på det.


Järnvägsdata 2009 säger, om längdmätningen mellan Jönköping och Vaggeryd:
* Ursprungligen, då banan tillhörde HNJ, var Vaggeryd utgångspunkten för längdmätningen till Jönköpings hamn.
* 1949 ändrade SJ så att Jönköpings hamn blev utgångspunkt för längdmätningen till Vaggeryd.
* 1973, efter 1972 års linjeomläggning via godsbangården och öster om Rocksjön, blev Jönköpings central utgångspunkt; hela längdmätningen till Vaggeryd ändrades alltså igen.

Av graferna på SJK:s webbplats kan man konstatera: Mellan 1972 års linjeomläggning och 1973 år ommätning var det längdmätningskonnektion vid den punkt där nya och gamla banan möttes väster om godsbangården: km 6,3 från Jönköping C = km 2,8 från Jönköping H. Inte särskilt praktiskt. Och mätningen 6,3 km från Jönköping C var i sig ganska ny, för banan från Ulricehamn till Jönköping som lades ner 1960 och vars sträckning i Jönköpingsänden man ju sedan 1972 använder för tågen till/från Vaggeryd, den var mätt från Göteborg via Borås och Ulricehamn.

Det hade varit enklare om SJ inte hade ändrat 1949 -- då hade man 1972 i stället enkelt kunnat skarva på den ursprungliga längdmätningen som hade km 0 i Vaggeryd.

Jag har konsulterat en del dokument/längdmätningsprotokoll som jag kom över när jag jobbade på Banverket Produktion i Jönköping:

-Längdmätningen Jönköping hamn - Vaggeryd ändras 1948 enligt vad det gäller riktning. Jöh stnhus blev då km 0+000 (var förut km 34+903,3). Dock kom Vaggeryd att hamna på 34+918. Undrar var de 15 m kom ifrån?

-Hovslätt låg då på km 5+797. När banan lades om 1972 kom räkningen att gå från Jönköping C med km 0+000 och Hovslätt fick km 9+288. Vaggerydsbanan blev nu 38,4 km lång. Banan blev alltså 3491 m längre. Observera att den då inte gick på gamla Ulricehamnsbanan via Västerbrunn, utan på ny banvall direkt till Jönköpings gbg.

-Förbindelsespåret Jönköping C hade km 0+000 där och gick till km 0+509 mitt för Jö hamn stationshus.

-Enligt ett annat protokoll vändes längdmätningen Halmstad-Nässjö 1947. Gamla mätningen gick från Halmstad till Nässjö och vändes då.

-Ulricehamnsbanan revs från km 38+202 i Ulricehamn till km 89+602 i Jönköping. Km 96+117 var Bks i växel 43 till banan N-F (vid Rocksjön). Bks i densamma var då på km 71+353,1. Stnhus Jönköping C = Km 69+337. Det innebär att stationshuset låg på km 98+133 från Ulricehamn om man räknat så.

Fotnot: Bks = Bakre stödrälsskarv.

Mvh HP


Hela tråden: