Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar (Fordon: vagnar)

av HP, Wednesday, March 01, 2023, 13:14 (421 dagar sedan)

Hej, nitade 2-klassvagnar (fd 3-klass) hade på slutet oftast soffor med tyg (rött/blått/grönt) och sedan nackstöd i grå vinyl (inte helt säker på att det kallas just så). Tänker främst på B8-vagnar i denna diskussion.

Men det fanns några vagnar där nackstöden aldrig byggdes dit. Vi har två vagnar på JVM och det är Co8cs 3200 och Co8d 3137.

Vad var anledningen till att vissa fick nackstöd, men vissa fick det inte? Jag "får för mig" att de vagnar som inte fick det ofta har äldre tyger på sofforna än det klassiska randiga gröna/blå/orangeröda (som kom på 60-talet).

Kan det vara så att när en B8 kom in på revision så gjordes säkert en bedömning om sofforna behövde kläs om eller ej. Om man beslutade att klä om, då fick den också nackstöd?

De vagnar som kom in och hade låga soffor, men med bra tyg...de fick inte höga nackstöd, och efter det blev det slopning nästa gång det var rev-dags?

Öppen för förslag och tankar?

PS: Har ej nämnt det bruna tyget ovan, eftersom jag aldrig själv sett det i en B8, och vill tro att det i första hand användes i 1 klass? Men det är inte säkert att jag har rätt :)

Mvh Henrik Reuterdahl


Hela tråden: