Höga ryggstöd i 2 klass nitade vagnar (Fordon: vagnar)

av Niklas Bygdestam, Thursday, March 02, 2023, 19:19 (392 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Hej, nitade 2-klassvagnar (fd 3-klass) hade på slutet oftast soffor med tyg (rött/blått/grönt) och sedan nackstöd i grå vinyl (inte helt säker på att det kallas just så). Tänker främst på B8-vagnar i denna diskussion.

Men det fanns några vagnar där nackstöden aldrig byggdes dit. Vi har två vagnar på JVM och det är Co8cs 3200 och Co8d 3137.

Vad var anledningen till att vissa fick nackstöd, men vissa fick det inte? Jag "får för mig" att de vagnar som inte fick det ofta har äldre tyger på sofforna än det klassiska randiga gröna/blå/orangeröda (som kom på 60-talet).

Kan det vara så att när en B8 kom in på revision så gjordes säkert en bedömning om sofforna behövde kläs om eller ej. Om man beslutade att klä om, då fick den också nackstöd?

De vagnar som kom in och hade låga soffor, men med bra tyg...de fick inte höga nackstöd, och efter det blev det slopning nästa gång det var rev-dags?

Öppen för förslag och tankar?

PS: Har ej nämnt det bruna tyget ovan, eftersom jag aldrig själv sett det i en B8, och vill tro att det i första hand användes i 1 klass? Men det är inte säkert att jag har rätt :)

Mvh Henrik Reuterdahl

Jag undersökte detta till en del under 1980-talet då det ännu fanns såväl nitade B8-vagnar som de svetsade B8F och B15. I vissa fall verkar det vara medvetet av SJ. Det fanns t ex vagnar litt B12 som hade numren 3307, 3308, 3310 och 3318. Dessa vagnar hade ställts iordning för just regional och lokal trafik, främst Uppsalapendeln. Dessa hade låga soffor utan nackstöd samt äldre mörk klädsel. Detta just för att de skulle användas för kortare sträckor.

Men det fanns även helsvetsade vagnar där de så att säga tycks ha "glömt" att ändra på sofforna. B15 var tänkta att ha en viss uppdaterad standard. Men kupéerna bibehölls. Vissa B8F hade låga ryggstöd ända fram till ca 1980 och när dessa sedan byggdes om till B15 behöll kupéerna de låga ryggstöden. När det gäller B15 har jag sett kupéer med låga ryggstöd där det i vissa vagnar ännu fanns kvar äldre mörk klädsel, men andra hade faktiskt den yngre ljusare och mjukare klädseln modell 1970-tal.

Jag har själv åkt i B15 i en av kupéerna våren 1983 från Stockholm till Hässleholm. Vagnen gick mellan Stockholm och Helsingborg i ett Köpenhamnståg. Kupéerna i just den vagnen hade just soffor med låga ryggstöd.

Så principen verkar vara följande: De vagnar som SJ ansåg var lite bättre var det meningen att de skulle ha ändrade soffor med nackstöd, varav de flesta också fick detta ändrat. Men de "missade" ett antal vagnar, bland annat just B8F och B15.

För att återgå till resan jag gjorde våren 1983 så minns jag att jag åkte i nitad B8 från Uppsala till Stockholm. Denna hade höga ryggstöd med riktiga nackstöd i grå galon. Medan däremot från Stockholm till Hässleholm var det en svetsad B15 där alltså kupéerna hade soffor med de låga ryggstöden.

Omklädnad? Nej, jag tror inte det hör ihop. Jag har ett antal gånger åkt i vagnar med de höga ryggstöden och där det varit den äldre mörka klädseln. Medan jag istället har åkt i andra vagnar där det är kvar låga ryggstöd med de är omklädda i den ljusare mjuka klädseln.

Rent allmänt upplevde jag en avsaknad av logik här på många vagnar.

Senaste resor jag gjort med vagnar med låga ryggstöd var ca 1987-1988 med B15-vagnar som hade låga ryggstöd i kupéerna och dessa gick i Uppsalapendeln. Det var en mindre vanligt att B15 hade kupéer med låga ryggstöd men det förekom vad jag minns fram tills att B15 började fasas ut.

Slutsats: Vissa vagnar behölls medvetet med låga ryggstöd, som t ex B12. Men på mer fjärrtågsbetonade vagnar kunde det bli lite hur som helst.


B8F har aldrig haft låga ryggstöd. Däremot saknades kindstöd.
De B15 som hade låga ryggstöd i kupéerna måste ha varit f.d. Bo8b. De kallades väl B15B (eller B15F när barnkupéerna togs bort).


Vagnen jag åkte i mellan Stockholm och Hässleholm borde haft 4 kupéer, inte 5 som gäller för B15B och B15F. Hade det funnits barnkupé i vagnen borde jag minnas det. Men jag är så gott som säker på att vagnen ha 4 kupéer och inte 5 och vagnen var helsvetsad helt klart. Och det var absolut låga ryggstöd, inte höga ryggstöd utan kindstöd.

Senare resor i B15 med låga ryggstöd kan däremot ha varit vagnar med 5 kupéer, där minns jag inte lika tydligt faktiskt.


Hela tråden: