Bilder sökes till lärobok i signalteknik (Fotografier/bildfrågor)

av Anders_W, Saturday, March 04, 2023, 20:28 (412 dagar sedan)

Hej, alla glada!

Sommaren 2017 tillkännagjorde jag, som då var teknisk förvaltare på SL men nu är signalingenjör på Trafikverket, att jag börjat skriva på en lärobok i signalteknik, i första hand för KY-skolornas och KTH:s järnvägsutbildningar. Nu börjar boken bli klar; materialet skall nu fakta- och säkerhetsskyddsgranskas. När det är klart hoppas jag få boken utgiven av Trafikverket, såsom verket tidigare gjorde med Bårström & Granboms ”Den svenska järnvägen” (2012). Skulle detta inte vara möjligt, finns ett privat förlag som visat intresse.
Jag skriver utan vinstsyfte och hoppas kunna få ut boken så billigt som möjligt, så att studenterna skall ha råd med den, men boken är också skriven för att kunna utgöra ett referensverk för yrkesverksamma och för att ge hobbyister en väg in i signaltekniken.

Boken har avgränsningen att den behandlar signalteknik för spårtrafik i Sverige; både järnväg, spårväg, tunnelbana och museibanor. Jag försöker få med allt som finns i drift idag (eller när skrivandet började), men när det gäller unikum tar jag bara med sådant som jag finner intressant. Även förgången teknik behandlas, för att ge elever utan järnvägsbakgrund en förståelse för hur tekniken blivit sådan den är idag.

För boken behövs förstås illustrationer. Jag har hittat en del foton på olika fora som jag vill ha med i boken, och kommer att skicka ut förfrågningar till upphovsmännen senare i år. Det finns dock saker som jag inte lyckats få fram några bra foton av, och jag gör därför nu ett upprop för att försöka få kontakt med järnvägsfotografer.

Jag kommer att lägga ut efterlysningar gällande särskilda motiv, men om Du sitter på bilder av signalteknik: hör gärna av Dig – Dina bilder kan mycket väl vara bättre än de jag har idag. Färgbilder är förstås att föredra, men när det gäller historiska saker är jag förstås beredd på svartvita diton. (Jag har hämtat en hel del från Digitalt Museum.)

Några saker som jag redan nu vet att jag behöver (bättre) bilder av är:

  • APN-datorer och tkl-platser för tidig Ebicos
  • ATC omborddatorrack från ASTS
  • Berlin S-Bahn stoppramp i undanfällt läge
  • Bilder på utrustning för Radioblock (system R); både fast och ombord
  • Blockfältsapparater och andra avvikande linjeblockutrustningar på Roslagsbanan
  • Brittiskt polariserat relä (där ankaret hänger som en pendel mellan två magneter)
  • Dansk infartssignal med delat huvud
  • Dansk-tysk SIFA-knapp (används istället för dödmanspedal på vissa spårvagnar)
  • Den extralånga signalen 0142 utanför Tvärbanans depå (gärna på samma bild som någon av de vanliga signalerna, så att man ser skillnaden i höjd)
  • Dvärgsignal med gröna tillsatssken
  • Dödmanspedal
  • ETCS ombordutrustning, främst från ASTS/Hitachi och Siemens
  • Fristående försignal med gul sidotågvägslykta
  • Färgbilder av knappställverken i Varberg och på Stockholms östra
  • Färgbilder av paneler på Stockholm fjärrställverk (fjbc, 1971 – 1992)
  • GS signaler. Om det fortfarande finns lådor för begäran om tågväg där vore även dessa intressanta
  • Handhållet säkerhetsgrepp (knapp på sladd, så att lokföraren kan röra sig runt i hytten)
  • Huvudljussignal i område med tvåskenssignalering (blå märktavla)
  • Huvudsignal med röd märktavla (försvann 1994)
  • Huvudsignal med tänd riktningssignal (TrV-spår)
  • Huvudsignal med tänd tillsatssignal ”7”
  • Hyttbild från spårvagn med SoftPrio
  • Innanmätet i, eller närbilder på mekaniska anläggningar (t.ex. mekanismerna i vevställverk och ställbockar)
  • JRN låsrelä i ställarställverk
  • Kontrollykta av gamla typen
  • Kurvhjul på trevingad semafor
  • Magnetsensor i spåret vid stasjonsgrens på Rørosbanen (Norge)
  • Manöverlådor för växelomlägningssystem i depåer
  • Ombordutrustning för det signalsystem (NSSS) som var på gång för tunnelbanans röda linje
  • Panel för rangerställverk av Mjölby-typ
  • Panel för reläställverk på Malmbanan norr om Kiruna (MB-Skruv)
  • Relärum från ställverk 59, Dr S2 och ställarställverk
  • RFID-tagg för SoftPrio (innan den gjuts ned i körbanan)
  • Signaler på Roslagsbanans enkelriktade dubbelspårsblock (byttes ut på 90-talet)
  • Ställverk 75 i Göteborg eller Malmö (främst datorrum eller kiosker)
  • Ställverk Tempo (Tvärbanan)
  • TGOJ-signaler
  • TGOJ-vägskydd: bomdriv och reläskåp
  • Tkl-plats för MAN 85
  • Tunnelbanans signal i Liljeholmen som visade ’en grön + B’
  • Utdelar i SIMIS-ställverk
  • Utrustning på Stockholms fjärrställverk, gärna relästativ eller datorutrustning (1971 – 1992)
  • Växelsignal av tablåtyp (fiberoptik)

Om någon har en beskrivning över bromsventil typ HEL eller HSM vore även det av intresse.

Min jobbadress är anders (punkt) wallen (snabel-a) trafikverket (punkt) se, men på detta stadium är det nog bäst att använda min privata adress/DM, så att konversationerna inte blir allmän handling.

Tack på förhand,

Anders Wallén


Hela tråden: