Mellerud 1959 (Järnväg allmänt)

av Niklas Bygdestam, Wednesday, March 08, 2023, 00:37 (414 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Intressant sammansättning på tåget! Efter vagnen närmast loket ser det ut att vara en resgodsvagn litt FV2 eller möjligen en FV3. De hette förresten F5a och F5b när bilden togs. Det intressanta är att resgodsvagnen alltså inte går först eller sist i tåget utan mellan två vanliga vagnar, som dessutom helt klart har resenärer med.


Då är ju chansen stor att det är en F5b(FV3) efter som den har korridor förbi godsutrymmet

FV3 har inbyggd plattform istället för öppen plattform på FV2. Sedan har FV3 öglor i underredet för tågfärja vilket FV2 saknar. Om vagnen har öppen eller inbyggd plattform syns inte på bilden. Jag har försökt att se om det sitter surrningsöglor i underredet. Eventuellt anar jag sådana, men är inte helt säker. Kanske med en extrem förstoring av bilden att man kan se det.

Men FV3 är logisk. FV2 användes i inrikestrafik medan FV3 i internationella tåg. Och tåget på bilden kan mycket väl vara ett tåg som går mellan Köpenhamn och Oslo :-)


Ser ut som att det är en 1 klass rand på hela 30-talsvagnen bakom resgodsvagnen, i så fall är det troligtvis en Ao14c (senare A4K) vilket tyder på genomgående vagnar Köpenhamn-Oslo. Då är kanske inte placeringen av vagnen framför resgodsvagnen så konstig, "lokal" vagn Göteborg-Oslo tillkopplad i samband med riktnings och lokbytet i Göteborg.

/Måns


När jag förstorade bilden såg jag att den nitade vagnen hade öglor för tågfärja i underredet. Och jag håller med om att det är gul rand längs med hela vagnen. Och öglorna för tågfärja utesluter A5-vagnar och då håller jag med om att det blir en A4K. Och om jag tittar noga så verkar resgodsvagnen ha öglor också vilket helt klart gör den till en FV3.

Så helt klart är detta ett internationellt tåg, som dessutom går i tre länder :-)


Hela tråden: