SS A1 i Aspudden 1964 (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Wednesday, March 08, 2023, 23:13 (414 dagar sedan) @ Harald

Det gick inga jitterbuggar i ordinarie tåg efter 1963-04-26 när linje 2 lades ned. Det fanns en tid därefter ett extratåg som gick med jitterbuggar. Det torde ha upphört senast 1964-03-16 när linje 1 lades och det blev överskott på mustanger.

Det har jag inte påstått heller men det torde funnits buggtåg våren 1964 som användes som extravagnar. Fanns dessa i Brännkyrka eller Söderhallen? Någon annan vagnhall för innerstadstrafik fanns ju inte då.
Linje 7 torde varit den sista linje som 2-axliga vagnar gick på i ordinarie trafik när de 1963 tog över 2'ans mustanger som hade kommit dit när 3'an lagts ner 1960. 6'an gick också länge med buggtåg tills 5'an lades ner 1962 och mustangerna därifrån flyttades över. Mycket 2-axligt försvann nog annars ju när Norrhallen stängdes. Annars var det ju även en stor rensning efter att genomgående tunnelbanan invigts 24/11-57.
Den enda innerstadslinje som envist körde 2-axligt (A1/A3/A4/A5) var ju linje 9 då mustangerna inte kunde vända vid Danvikstull. Efter 1954 när ändhållplatsen flyttades till Sofia hade man kunnat köra mustanger men så blev det inte. Behovet fanns nog inte.
Linje 0 hade förvisso inte heller mustanger men var en renodlad extralinje när den fanns.


Hela tråden: