SS A1 i Aspudden 1964. A1/A3 kontra "buggar" (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, March 09, 2023, 15:17 (407 dagar sedan) @ tobbe

Förekom det att A1-vagnar rullade på linje 6 o 9 i mitten av 1950-talet, eller var det någon annan typ som rullade på dessa linjer? Uppvuxen o bodde i Nacka vid den tiden som liten "knatte" och tror mig minnas att jag upplevt o sett dessa individer och åkt med någon av dessa vid hållplats Nytorgsgatan/Renstjernasgatan(tror jag, på söder vid BSBV:s hållplatsområde) samt även i innerstaden. Minns att det var manuella vikdörrar i någon brun färgsättning. Det var väl dessa som populärt kallades för"jitterbuggar" och vilka andra linjer framfördes dessa på i så fall?
Gatunamnet kan vara fel men nåt liknande,minns att butiken "gröna skylten" låg mittemot Värmdöbussarna:-P :-P
tobbe

Nja, A1 var inte "jitterbuggar". A1 och A3 var tvåriktningsvagnar med bruna dörrar på båda sidor, även om många fick dörrarna målade i blå/vitt bl a A1 88 som framgår av bilden i trådstarten. De hade rörlig konduktör.

En del A1:or byggdes om till enriktningsvagnar med fast konduktör med typbeteckning A4 eller A5. På de togs körkontrollern bort i bakänden liksom dörrarna på höger sida. På vänster sida togs ytterligare en dörröppning upp mitt på vagnen så att de fick 1+1+2 dörrar räknat framifrån. Dörrarna var blå/vita och manöverades med tryckluft av konduktören. "Buggarna" hade trafikantcirkulation med en fast konduktör i ett litet bås intill bakdörrarna, på samma saätt som "mustangerna".

Även ett antal släpvagnar byggdes om till "buggar" (typ B4 och B5) och det är B5 898 som är släp bakom A1 88 på bilden i trådstarten.


Hela tråden: