SS A1 i Aspudden 1964. 88, 92 och 143 (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Thursday, March 09, 2023, 17:29 (408 dagar sedan) @ Leif B

Var det efter att Brännkyrka upphört som spårvägshall som SSS köpte vagnen?


Vet bara att A1 88 lämnade Brännkyrkahallen på e.m. 3 apr 1964 strax innan spårförbindelsen till hallen bröts. I MfSS 3/64 finns A1 88 med på skrotningslistan med utrangeringsdag 5 apr 1964.

/Gunnar


Det var väl 88 som Spårvägssällskapet skrotade i Hammarby (Högdalen?) genom att ordna brandövning? När man väl tänt på kom man på att man behövde/kunde/borde plocka reservdelar från vagnen men konstaterade att det inte gick att släcka en sån trävagn. Man fick nöja sig att skruva loss delar i ena änden av vagnen medan andra medlemmar höll nere elden i andra änden. Jag tvivlar dock på att vagnen någonsin tillhörde SSS utan tror bara att man fått använda vagnen för sin brandöving när SS ändå skulle bränna vagnen.

Innan skrotningen användes vagnen på flera av Spårvägsällskapets utfärder, men SSS hade valt att istället köpa och bevara A3 143. Dessutom bevarade SS Spårvägsmuseum A1 92.

När vagnen skrotades hade delar plockats som senare kom till användning bl.a till vagn 76.
Jag tror att man upptäckte att vagnen såg bättre ut än den egentligen var (s.k penselrenovering). Man hade ju redan tidigare (1963-07-24) köpt in A3 143 men man kanske ville ha en A1 också.


Hela tråden: