Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats? (Järnväg allmänt)

av Niklas Bygdestam, Thursday, March 09, 2023, 18:55 (385 dagar sedan) @ tobbe

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe


Ja, att de gått ihopkopplade med svenska IC-tåg har jag också sett. Men även de gångerna har det varit antingen 1 sovvagn och två liggvagnar, eller 2 sovvagnar och en liggvagn när det varit som kortast. Däremot har ju tågsättet som sådant blivit långt och lite imponerande :-)

I mer högsäsong såg jag Alfred Nobel utan svenska vagnar med och då kunde de ibland ha t ex två sovvagnar och fyra liggvagnar. Men aldrig att ett Alfred Nobel när jag såg dem att de var kortare än just tre vagnar, oavsett fördelningen mellan sov- och liggvagnarna.

Detta då i kontrast till dagens SJ EuroNight. Men detta istället beroende på vagnsbrist vid starten. I början var ju sovvagnarna inte godkända på grund av lite byråkrati. Invigningståget hade tre liggvagnar. Sedan var det vissa avgångar med bara två vagnar, men vid minst ett tillfälle var det bra en enda liggvagn. Och det finns ju bild på det i tidningen Tåg med ett Rc-lok och en enda blå liggvagn bakom loket :-D

Den synen tror jag aldrig att Alfred Nobel erbjöd :-D

Tittar man på SJ EuroNight idag så är det numera ganska normallånga tåg. De är till och med lite längre än gamla Alfred Nobel :-)


Hela tråden: