Kortaste Alfred Nobel-tåg som observerats? (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Thursday, March 09, 2023, 23:50 (407 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Tilläggas kan att A.N tillkopplades till IC 45 (Cst-My) under en lågsäsongsperiod där man kopplade av 45:an i My och 291 fortsatte vidare mot Hbf -Hamburg. En lång variant på första delsträckan, eller hur?
tobbe


Åtminstone någon tågplan gick sittvagnarna hela vägen till/från Alvesta. Berodde nog mest på att det fanns personal för att växla dem nattetid i Alvesta, blev förstås en mycket sen ankomst respektive mycket tidig avgång.

/Måns


Jag kan inte minnas att Alfred Nobel gick hopkopplat med något annat på nordgång. Men, som jag skrev i ett annat inlägg är minnet inte det bästa. Så jag kan mycket väl ha fel.


Det är mycket möjligt att det bara var på sydgång sittvagnarna gick till Alvesta och inte på nordgång. Minns dock tydligt att de gick till Alvesta med en mycket sen ankomst.

/Måns

Hittade en mycket lång tråd om Alfred Nobel m.m. från juli 2020. Där framgår att sittvagnar till Alvesta gick under T85. Då kopplade A.N. i Karlstadtåg 67 till Katrineholm. Gick från Cst 17.25 så det kan inte kommit jättesent till Alvesta.
Det framgår också att norrgående tåg under någon period kopplade med IC 22 från Nässjö.


För ordningens skull ska väl sägas att T85 hade tåget ännu inte fått namnet Alfred Nobel.

Namnet Alfred Nobel infördes med T87 i samband med att EC-tåg (EuroCity) infördes. EC-tågen fick oftast namn på den tiden och namnen var ofta baserade på viktiga historiska personer från de länder tågen gick i. Och Alfred Nobel ansågs vara viktig i Sverige, inte minst tack vare Nobelpriset med mera.

De senaste åren degraderades tåget och förlorade sin status som EC-tåg. De hann aldrig heller benämnas som EuroNight och standarden ansågs inte uppfylla den standard som krävdes för EuroNight.

EuroNight är dock inte alls nytt i Sverige. Det har funnits egentligen lika länge som benämningen existerat. Men det var tågen mellan Malmö och Berlin som var EuroNight. Och svenska vagnar som WL5 och BC2 har använts flitigt i EuroNight. Åtminstone förut ansågs alltså BC2 uppfylla kraven för EuroNight.

Det enda som är nytt idag med EuroNight är att det numera går EuroNight upp till Stockholm och att SJ har satsat hårt på begreppet och intensivt marknadsför begreppet SJ EuroNight. Här kan man ju säga att varumärket EuroNight är ett gemensamt europeiskt varumärke. Men SJ EuroNight däremot får nog ses som just SJ:s eget varumärke :-)

I 1994års Th Cook Juni framgår att 291 (AN) har tappat EC-beteckning och har bara tågnumret.
Det går här tillsammans med IC45 fram till Nässjö i samma tidtabell.
Stockholm C : 18:06
Norrköping 20:08
Linköping 20:40
Nässjö ank 22:00. 291 avgår 22:10 och ankommer Hamburg 09:03
IC45 hade restaurangvagn vilket säkert var välkommet vid en långresa från 18:06


Hela tråden: