Ett gammalt minne - mer moderna minnen (Järnväg allmänt)

av Fredrik Lundström, Friday, March 10, 2023, 20:49 (384 dagar sedan) @ Sven Bårström

Dessa berättelser är nog bara några exempel på att man förr mer eller mindre undantagsvis gjorde uppehåll (där det inte var planerat) med persontåg på ställen för att låta personer stiga av eller på.
Jag minns från Malmbanan norr om Kiruna på 60-talet tåg 752 strax före avgången från Kiruna C på fredags- eller lördagskvällarna, då alla fiskare skulle ut till sina favoritbäckar under helgen. Det stod kanske ett tjugotal personer framme vid loket och föraren stod i fönstret med anteckningsblock. Resandena sa exempelvis att "jag vill hoppa av vid tian, eller tjugosexan" eller något liknande. Man menade då bäcken vid km 10 eller km 26 från från Kiruna C. Och självklart stannade tåget för avstigning vid bäcken.
Sven B

Jag arbetade på SJs trafikkontor 2005-2011 och sedan om trafikplanerare för SJs Norrlandståg 2011-2017 och på båda platserna förekom kreativa lösnignar... :-)

Sena X2:or från Malmö med anslutande resenärer till UVEN i Norrköping. Kör iväg UVEN i rätt tid, så den hinner till sin anslutning i Katrineholm och stanna 5xx-tåget extra i Katrineholm.

Sen X2:a från Malmö eller Göteborg med anslutning till Norrlandsnattåg på Cst. Skippa uppehållet i Flemingsberg, skicka den enda resenären som skulle av där i taxi hem från Cst och ta in X2:an på samma plattform och vips så hinner alla med.

Riktigt sen (flera timmar) X2:a från Malmö. Nyutrusta tåget Norrköping-Cst med överstående X12:a, tjänstetåg tillbaka. Nytt tågsätt från Hagalund och kör "emot" och byt passagerare på vägen. Det fanns massvis med sådana kreativa lösningar där både Y1, Y2, X11,X12, X14, X31, loktåg och ännu längre tillbaka säkert X20-X23 blivit inblandade. Förartillgång och fordonstillgång satte gränsen. Motsvarande kunde göras norr om Stockholm med Uppsalapendlar eller andra för tillfället lediga fordon.

Fordonsbrist i pendeltrafiken i Östergötland, ut med en Y2:a på två varv Mjölby så att verkstan han med att göra en tillsyn på en X14. Fordonsbyte under uppehåll på Linköping C (2 min).

Det var några exempel, men det förekom massvis med kreativa lösningnar där folk kunde skickas med andra tåg en annan väg eller med någon buss eller taxi nånstans för att få ihop en resa. Det var sällan problem även om det var fler operatörer inblandade. Det hände nästan dagligen att man fick vara lite "kreativ" för att få fram kunderna. Taxibåt, svävare, bandvagn och helikopter har provats!

Ibland kunde det dessutom bli fel! En midsommarafton uppenbarar sig två skolklasser vid 23-tiden på Cst. De hade varit på skolresa till Gotland och hade biljetter till nattåg 76 och slutstation Sundsvall. Problemet var att 76:an inte gick natt mot midsommardagen, men nån hade väl inte spärrat bokningen i tid eller så hade det blivit fel i "Plus och minus" i helgplaneringen. Vad göra, ja, skaka fram nåt nattåg gick inte, men Cst's förarjour fick ta en X40, 76:an återanordnades Cst-Sundsvall och så var den saken löst.

I mitt jobb som trafikplanerare för SJs Norrlandståg hade vi ockå en del udda lösningar genom åren.

Ett exempel var 93:an och 94:an som inte hade fast uppehåll i Nattavaara, men då en familj på orten bedrev nån slags turistverksamhet ville de skicka folk med tåg, så en gång i veckan kom det ett mail från familjen och sedan blev det ordergivning via körordersystemet om extra uppehåll. Det var ju naturligtvis inte optimalt, så 93 och 94 fick sina fasta uppehåll istället näst tågplan. Det kostade ju inte många minuter. En annan grej var att det fanns ett dansställe i Trehörningsjö som tydligen var vida populärt och Banverket hade fixat en liten plattform åt dem, så där kom det också propåer om extra uppehåll. Då kunde det dessutom vara rätt mycket folk som skule dit eller därifrån.

Ett tag byggde man vindkraftverk i Lappberg. Normalt körde man med inhyrd Y1 in till Gällivare men ibland gick de inte och därifrån kunde det på mail komma allehanda förfrågningar om stopp på än det ena och än det andra tåget. Det brukade normalt lösa sig, även om det var tajt många gånger när det ringde i tjänstetelefonen vid 18-tiden på fredagen: "Jo, skulle vi kunna få 93:an å stanna, vi är några som vill hem och vi har köpt biljett från Gällivare nyss". Bara å ringa trafikkontoret som fick ringa fjärren som gav order til föraren. Det var inte ovanligt med olika förfrågningar om stopp längs med olika stugor eller nedlagda hållplatser mellan Kiruna och Narvik, men det glesade ut med åren. Jag anade efter tag att mörkertalet nog var ganska stort, men vad gjorde det...

Sen hade vi postväskan till Sjisjka som på nåt mysko vis överlevt alla operatörsbyten och tidens tand. En gång i veckan skickas en postväska med regionaltåg till Sjisjka och sedan går den i retur dagen efter. På min tid gick den i 96 och 95, men jag vet inte hur det är nu. Sjisjka hade då en bofast...


//Fredrik


Hela tråden: