Mellerud 1959 (Järnväg allmänt)

av Måns Johannesson, Saturday, March 11, 2023, 14:40 (411 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Men jeg lurte på om togsammensetningen jeg beskrev i det forrige innelegget kan stemme med toget på bildet fra Mellerud? Det er neppe mulig å si om det stemmer lenger enn til og med den fjerde vognen fra loket.


Ser ut att stämma på de 3 första vagnarna i alla fall. Fjärde vagnen tycker jag är svårt att se vad det är.

/Måns

Jag tittar noga på fjärde vagnen. Jag tycker faktiskt att det ser ut som en BF1 eller BFo4 som de hette på den tiden. Fönstren och sidoplåtarna i kombination med dörrarna talar för BF1, liksom fotstegen. Den ser också ut att kunna ha resgodsdörr. Och är bilden från 1959 så kan det tidsmässigt i alla fall vara BF1 då dessa vagnar levererades 1957-1959.

BF1 var inte tågfärjevagnar. Tittar man noga på fjärde vagnen ser den inte heller ut att ha surrningsöglor i underredet. Alltså bara två vagnar till och från Köpenhamn i detta tåg?

2 sittvagnar + en tvåaxlig resgodsvagn enligt Oves vagnslista. Var rätt vanligt med 2-3 vagnar till/från Köpenhamn, rätt få dagtåg var planerade att föras över med mer än 1 färja. Tänk också på att 1959 fanns det bara en modern färja (Helsingör från 1955) som kunde ta 3 moderna 23,5 meter långa vagnar. Övriga äldre färjor hade bara 66 meters spårlängd.

/Måns


Hela tråden: