Mellerud 1959 (Järnväg allmänt)

av Niklas Bygdestam, Saturday, March 11, 2023, 22:09 (411 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Men jeg lurte på om togsammensetningen jeg beskrev i det forrige innelegget kan stemme med toget på bildet fra Mellerud? Det er neppe mulig å si om det stemmer lenger enn til og med den fjerde vognen fra loket.


Ser ut att stämma på de 3 första vagnarna i alla fall. Fjärde vagnen tycker jag är svårt att se vad det är.

/Måns

Jag tittar noga på fjärde vagnen. Jag tycker faktiskt att det ser ut som en BF1 eller BFo4 som de hette på den tiden. Fönstren och sidoplåtarna i kombination med dörrarna talar för BF1, liksom fotstegen. Den ser också ut att kunna ha resgodsdörr. Och är bilden från 1959 så kan det tidsmässigt i alla fall vara BF1 då dessa vagnar levererades 1957-1959.

BF1 var inte tågfärjevagnar. Tittar man noga på fjärde vagnen ser den inte heller ut att ha surrningsöglor i underredet. Alltså bara två vagnar till och från Köpenhamn i detta tåg?


2 sittvagnar + en tvåaxlig resgodsvagn enligt Oves vagnslista. Var rätt vanligt med 2-3 vagnar till/från Köpenhamn, rätt få dagtåg var planerade att föras över med mer än 1 färja. Tänk också på att 1959 fanns det bara en modern färja (Helsingör från 1955) som kunde ta 3 moderna 23,5 meter långa vagnar. Övriga äldre färjor hade bara 66 meters spårlängd.

/Måns


Det förekom redan innan Helsingör var levererad 1955 att vagnar med längden 23,5 meter. Men de föredrog gärna kortare vagnar. Jag har sett bilder tagna ca 1940 där man ser bland annat tågfärjan Dan med svensk vagn som är 23,5 m lång. Men de gick givetvis bara en i taget då.


Hela tråden: