Mellerud 1959 (Järnväg allmänt)

av Måns Johannesson, Sunday, March 12, 2023, 21:33 (410 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

2 sittvagnar + en tvåaxlig resgodsvagn enligt Oves vagnslista. Var rätt vanligt med 2-3 vagnar till/från Köpenhamn, rätt få dagtåg var planerade att föras över med mer än 1 färja. Tänk också på att 1959 fanns det bara en modern färja (Helsingör från 1955) som kunde ta 3 moderna 23,5 meter långa vagnar. Övriga äldre färjor hade bara 66 meters spårlängd.

/Måns

Det förekom redan innan Helsingör var levererad 1955 att vagnar med längden 23,5 meter. Men de föredrog gärna kortare vagnar. Jag har sett bilder tagna ca 1940 där man ser bland annat tågfärjan Dan med svensk vagn som är 23,5 m lång. Men de gick givetvis bara en i taget då.

Menar inte att det inte förekom 23,5 meters vagnar innan dess men däremot var det vanligt med bara 2 vagnar till Köpenhamn eftersom de flesta färjor inte rymde 3st 23,5 meters vagnar och man ogärna skeppade över tågen på två färjor.
Och som du säger använde man delvis korta vagnar för att få möjlighet att få över 3 vagnar (ombyggnaderna till AB5 och B11 (om vi använder 1970 års littra) gordes ju just av denna anledning).

/Måns


Hela tråden: