WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 14:26 (5901 dagar sedan) @ Erik Samuelsson


Det är väl egentligen ett rimligt krav att föreningar som tillför något till kommunen ska få betalt för det?!

Är det? :-P Brukar det inte vara tvärtom så att man betalar till sin kommun? (Skatt etc) Även en museijärnväg har någon form av belastning på samhället. "Starta en förening - få ett bidrag!" På 80-talet kanske.

Jfr AGJ som nu får 100.000 kr om året - vad tillför inte den anläggningen till kommunen egentligen av ökade turistintäkter och historiskt även sysselsättning till personer som har det svårt på vanliga arbetsmarknaden.

Ja kan du svara på det, vad AGJ tillför? Är det överhuvudtaget mätt, eller är det bara uppskattat? (=Jag tycker att resonemanget är svävande, även om jag personligen också tycker att verksamheten "borde anses vara nyttig" ) Arbetsmarknadsåtgärder är en win/win för förening och kommun, inget bistånd förutom till den "tillhandahållna arbetskraften". Kommunen bistår innevånarna, i samarbete med föreningen.


Bidrag är inte fult men samtidigt får det inte vara så att man puttar in pengar i ett stort svart hål. Offentliga pengar är allas medel och ska vara riktat så att de tydligt går att redovisa.


Bidrag är inte fult förrän någon vänder det emot dig att du inte klarar att stå på egna ben, och ifrågasätter om det är rätt att kommun/stat/mamma ska hålla en under sina vingar på det sättet. Är museijärnvägsdrift en kommunal angelägenhet? Är turistanläggningsdrift en kommunal angelägenhet? Ja, det förekommer men då i kommunal regi. Får killen som hyr ut strandparasoll svart några bidrag från kommunen så att han kan köpa parasoll och kanske rentav ett par solstolar också?


Vilken anläggning klarar att gå runt utan offentliga medel? Ingen skulle jag tro! High Chaparall på sin höjd.

Skojar du? Hur vanligt tror du egentligen det är med rena penningbidrag?


Hela tråden: