Fåglavik (?) 1969 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Monday, March 13, 2023, 12:02 (403 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

För det kan väl knappast vara annat än resterna av en banvall med denna kurvatur? Enligt Herrljunga hembygdsförenings hemsida tog glasbruket "huvudsakligen kvartsand och soda som man köpte från utlandet" från slutet på 1870-talet. Detta borde väl då kommit på järnvägen kan man förmoda. Men jag hittar inga kartor som visar något spår utritat.


Kan det vara ett spår som man använde för att lossa grus till det enorma arbetet med att bygga banken norrut?

Enligt Järnvägsdata fanns ett spår till Kåryds grusgrop från ca 1920 till 1931. Grusgropen verkar ha legat lite norr om utsnittet som Anders H visat ovan, det ser ut att finnas en järnvägsfastighet med ett tydligt avslut nordväst om texten Stora Kåryd:
[image]
Skärmdump från kartbild.com.

[image]
I denna bild från maj 2016 och tagen mot ostnordost anas banken i stigning upp från den tidigare bangården i Fåglavik, bankens mäktighet syns dock inte alls på samma sätt som i den ursprungliga bilden med Xoa5:an.

Ursprungsbilden är fantastisk och måste ha tagits i absolut rätt ögonblick, några sekunder senare hade tillfället varit förbi. Rörelseoskärpan ger också en känsla av hur de två tågen rör sig i förhållande till varandra och att det var svårt att stå still när vestibulen vaggade av och an.


Hela tråden: