Barnsligt ofog på 70-talet (Järnväg allmänt)

av sepernik, Monday, March 13, 2023, 15:35 (382 dagar sedan)

[image]
Den fina bilden från bakersta vestibulen i tidigare inlägg om Fåglavik väckte ett minne från 70-talet, hoppas ingen tar anstöt nu 50 år senare;-).

När tillfälle bjöds, alltså när det gick en 30- eller 40-talsvagn sist i tåget, biljetterna var viserade och det var måttligt eller få passagerare i sista vagnen, så kunde följande utföras:
Den ene av oss ställde sig vid gaveldörren och kunde då även hålla koll på dörren från vestibulen och in i vagnen. Den andre gick in på toaletten, fällde upp locket eller locken och tog ner en av reservpappersrullarna, lossade änden på pappret och matade ner den i toalettens öppna rör. Så fort pappret kommit ner i röret sattes pekfingrarna in i pappersrullens mitt, på några sekunder hade hela rullen snurrats upp och sugits ut genom röret. Snabbt ut till gaveldörren för att betrakta hur det utrullade pappret beskrev en lång vågrörelse i vinddraget efter tåget för att sen sakta sjunka ner på banvallen.

Ofta fanns det flera reservpappersrullar så tricket kunde upprepas. Jag vill i efterhand tro att vi inte var så fula att vi även sög ut den toarulle som satt i pappershållaren, dock var vi inte fyllda 20 då vi började praktisera detta nöje...

Dagens vakuumtoaletter har för alltid undanröjt alla försök till efterföljd, åtminstone i vår del av världen, så jag betraktar risken som liten att berätta detta;-).


Hela tråden: