Barnsligt ofog på 70-talet (Järnväg allmänt)

av Eje Larsson, Tuesday, March 14, 2023, 11:28 (380 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Apropå utrop. En kväll strax efter millennieskiftet står jag på plattformen i Tierp och pratar genom det öppna fönstret med föraren på X12:an som om en stund ska avgå till Uppsala. Det är alldeles tomt på plattformen när några yngre tonåringar kommer farande med varsin skateboard. Snart ska det komma en X2 i 200 på väg mot Sundsvall. Jag säger till föraren: Du, ring fjärren och be att de gör ett utrop. Vi fortsätter att prata när det hörs i högtalarna: ”Det är absolut förbjudet att åka skateboard på plattformen”. Killarna tittar sig förvånat omkring. De ser inga andra på plattformen så de sätter ner sina brädor och fortsätter åka. Då kommer ett nytt utrop: ”Å så vill jag än en gång påpeka att det är absolut förbjudet att åka skateboard på plattformen”. Killarna tittar upp i bryggan där ljudet kommer och tittar sedan på oss som fortsätter prata, men har svårt att hålla oss för skratt. Då tar de sina brädor under armen och går iväg till busslingan. Fast det kändes inte som vårt problem :-)


Hela tråden: