Timmervagnsprototyper för STAX 30 (Järnväg allmänt)

av Måns Johannesson, Saturday, March 18, 2023, 18:21 (14 dagar sedan) @ Olof W

Under förra årtusendet funderades på att använda långa vagnar med STAX 30 ton med måttlig STVM för rundvirkestransporter.


Tack, det här skulle jag vilja veta mer om. En fråga är så klart varför man inte gick vidare. Var det långsam utbyggnad av nätet till SATX 30 som stoppade projektet?

STAX 30 lär väll betyda STörsta AXellast 30 ton men vad betyder STVM?

Trevlig helg
Olof

Laaps-vagnen blev ju följden av dessa tester även om den skiljer sig en hel del från den Laaps-vagn som testades. En hel del av Laaps-vagnarna har hjulsatser dimensionerade för stax 30 (på övriga vagnar är vagnen dimensionerad för stax 30 men inte hjulsatserna) men har vad jag vet aldrig använts för mer än stax 25. Ett problem med stax 30 var förutom att utbyggnaden inte gick så fort som man hade hoppats på att bromsen blev rätt dålig, Laaps-vagnar med stax 30 hade inte givit bromstal som tillät mer än sth 70 och det hade inte gått att köra alls med någon avstängd broms.

om någon är road av littra och nummer så var boggivagnen Snps-zz 973 82-74-472 3051-3 och den andra Laaps-zz 982 430 8000=1st. Dessa vagnar hade centralkoppel av amerikansk typ, Lnps 412 9713, 9714 var utrustade som koppelvagnar med centralkoppel i ena ändan.

/Måns


Hela tråden: