Transport av spannmål från Ukraina med bottentömmande lådvag (Järnväg allmänt)

av Anders Järvenpää, Sunday, March 19, 2023, 10:46 (376 dagar sedan) @ BD

Det är högst förmodligen frågan om en av det ryska anfallskriget framtvingad nödåtgärd eftersom vagnarna är mer lämpade för transport av exempelvis grus och flis än livsmedel. Förmodligen handlar det även om ofrivillig export av möss och andra gnagare som antagligen har kalas i lasten. Vagnen i den länkade bilden är ukrainsk (UIC-landskoden 22) och den ska brådskande återsändas till stationen КРИВОЙ РОГ (Krivoj Rog, 467201) som är belägen ca 150 km nordnordost om Herson vid den regionala järnvägen Приднепровская железная дорога. Vagnsägare är någon ukrainsk organisation som jag inte förmår tyda och Vagon Invest hyr ut fordonet. Orten har ett myller av industrier och ett gigantiskt nät av industripår. Jag rekommenderar att ta en titt på detta på kartan.

Här har vi en bild på en stor (116 m3) bottentömmande spannmålsvagn (nästlängst till höger står det Зерно = spannmål) som är registrerad vid stationen ТИХВИН (Tichvin, 047505) vid Oktoberjärnvägen i Ryssland (UIC-landskod 20). Vagnsägare är Brunswick rail i Moskva och den är uthyrd till BTPK-Grupp i S:t Petersburg. Bilden är tagen under spannmålsrallyt i Åbo sommaren 2020 efter att Putin hade sålt vete åt araberna, som skeppades ut via Nådendal.

[image]


Hela tråden: