Stockholm-Edinburgh (Tidtabeller)

av Lennart Fransson, Monday, March 20, 2023, 06:28 (400 dagar sedan) @ Oskar F

I ett föredrag jag såg visades ett tidtabellsexempel på tågresa Stockholm-Edinburgh nu våren 2023. Resan tar 50 timmar och inkluderar första natten på hotell i Hamburg och andra natten ombord på Caledonian Sleeper. Tågbyten i Köpenhamn, Hamburg, Köln, Bryssel och London. Jämfört med detta exempel skulle det gå att minska restiden några timmar vid senare ankomst till Hamburg.

Min fråga är hur restiden var i ett historiskt perspektiv innan kanaltunneln byggdes? Det var följaktligen tvunget med båtresa en del av sträckan. Kan tänka mig att det t.ex. fanns båtförbindelse dels från Göteborg, dels från Hoek van Holland till Harwich. Om någon har tillgång till tidtabeller vore det intressant med jämförelser Stockholm-Edinburgh 50 resp 100 år tillbaka i tiden.

Men det är ju bara ETT val att låta det ta 50 timmar idag med hotell i Hamburg, det går att åka på under 30 timmar också, t ex i morgon eftermiddag:
Stockholm 17:34, byte Hamburg (inklusive byta av station), Köln, Bryssel samt London S:t Pancras så ankommer man Edinburgh 22:20. Bytestider på mellan c:a 40 och 80 minuter. Själv skulle jag låta det ta längre tid.


Hela tråden: