Smalspåriga personvagnar: MMJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, March 20, 2023, 17:56 (375 dagar sedan) @ Johan O

Det visar sig snart att Hasselgren har svårt klara av alla sina åtaganden samtidigt, då han även har andra stora leveranser. I slutet av september är fortfarande bara 12 öppna godsvagnar levererade, så för att få inblick i vad som händer skickar MMJ en representant till Rådanefors. I rapporten därifrån framgår att vagnarna förvisso är under byggnation, men att det saknas en del väsentliga delar. Till de båda täckta vagnarna och personvagnarna är visserligen ”[i]allt virke till dem färdigt och hopskarfvat - samt reglar – jernbeslag – buffertar o:d: äfvenså i ordning; men sjelfva uppställningen af dem var ännu ej gjord. Hasselgren lofvade emellertid- då jag sedermera träffade honom i Wenersborg att äfven dessa fem vagnar sednast inom en månad skulle vara färdiga[/i]”.

Man konstaterar att orsaken till dröjsmålet är att Hasselgren parallellt även har en leverans till Borås (-Herrljunga) Järnväg och att han fokuserat på denna för att få loss pengar, men att han lovar att när denna nu är klar istället forcera arbetet med MMJs resterande vagnar.

I februari 1874 har man fortfarande inte fått person- och resgodsvagnarna levererade, men nu visar det sig av brevväxlingarna att majoriteten av dem finns i Vänersborg där Hasselgren valt att slutföra vagnarna, sannolikt i samband med leveranser av materiel till UWHJ. MMJs kontrollant träffar Hasselgren i Vänersborg, och där pågår arbetet ”[i]såväl å passagerarvagnarna, af hvilka en var färdig, samt å den ena af bagagevagnarne, men felades ännu till dessa vagnar fem stycken dörrar äfvensom stålfjedrarne[/i]”. De senare ska enligt Hasselgren ”[i]senast påföljande Tisdag inkomma från Rådanefors tillika med den andra bagagevagnen[/i]”.

I slutet av månaden kan Vd äntligen rapportera att arbetet på ”[i]vagnarne i Wenersborg fortgår raskt och oafbrutet samt att 2ne passagerare- 1. Bagage äro färdiga att afgå derifrån under veckans lopp; vidare befordras på jernväg till Moholm[/i]”. Först i mars 1874 är alla vagnarna levererade och Hasselgren tvingas gottgöra MMJ för bristande leverans med 1000 riksdaler för förseningarna, dessutom avstår MMJ inte helt överraskande från att utnyttja den option man haft på ytterligare vagnar från Hasselgren.

[img]https://dms-cf-05.dimu.org/image/0331yTKKZJ9d?dimension=1200x1200[/img]
Det finns väldigt ont om bilder på MMJs fordon och ännu sämre med bilder tagna före sekelskiftet. En av få är denna tagen i Mariestad den 16 juni 1893.

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MMJpsvtidig.jpg[/img]
På denna delförstoring kan vi se två av de ursprungliga personvagnarna från banan. De uppvisar med sina tre kupéer och stående träklädsel stora likheter med de tidigaste vagnarna på både LSSJ och HSJ.

Inför trafikstarten besiktigas järnvägen och i protokollet framgår att banans godsvagnar har nummer från 10 och uppåt, de två resgodsvagnarna nummer 9 och 8 samt slutligen de tre personvagnarna med nummer 7, 6 och 5. Man börjar alltså nummerserien med nummer 10 och numrerar person- och resgodsvagnarna nedåt i serien.

[b]Lantbruksmötet i Mariestad[/b]
I augusti 1874 anordnas lantbruksmöte i Mariestad, ett evenemang som lockar tusentals besökare. Veckan inför utställningen skriver tidningarna om hur godstågen ofta förlängs med 8-10 vagnar för att transportera allt utställningsgods, lokomobiler, tröskverk m.m. till staden.

För att klara den stora tillströmningen av resenärer hyr man in två nytillverkade personvagnar från LSSJ och en resgodsvagn från UWJ. Vagnarna är precis på väg att levereras från Norrköping och passerar Moholm på väg till sina respektive ägare. Alla tre vagnarna rullar därför sina första kilometrar på MMJ.

Evenemanget är mycket välbesökt och många besökare reser till staden med MMJ. Flera tidningar skriver om kaoset med långa köer till biljettförsäljningen men en journalist för tidskriften [i]Fosterlandet[/i] passar på att även klaga lite extra på järnvägen med sina små vagnar:

”[i]Oaktadt allt hwad som af talförståndige anförts mot de smalspåriga jernwägarna; med deras leksaksliknande materiel och deras dyra omlastningar (hwarwid dessutom mycket af godset, t. ex. af stenkol, krita o.s.w., blifwer spildt), har man likwäl på flera håll i wårt land åtnöjt eller måst åtnöja sig med dessa något ofullkomliga befordringsmedel.

Wid det nyss afslutade landtbruktsmötet i Mariestad hade man ett ypperligt tillfälle att komma underfund med materielens swaga beskaffenhet, i ty att då en wagn på Mariestad-Moholmbanan blef mera fullpackad med passagerare till landtbruksmötet, än hwad man wäl någonsin beräknat, så mäktade fjedrar och don ej bära bördan, utan [b]hjulen på en wagn flugo in i bottnen[/b], till de resandes stora förskräckelse.

Wagnen måste naturligtswis afkopplas och tåget gå tillbaka till Moholms station att försöka med en annan. Händelsen har red. af ”Fosterlandet” hört berättas af en person, som war med på det söndergåendet tåget.[/i]”


Hela tråden: