Smalspåriga personvagnar: MMJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, March 20, 2023, 17:56 (400 dagar sedan) @ Johan O

[b]Norrköpingsvagnen[/b]
I april 1874, innan banan ens öppnats för allmän trafik, konstaterar man att de tre personvagnarna är för få. Tc skriver till styrelsen: ”[i]För att upprätthålla trafiken å banan med ett tåg-, anser jag det vara högst nödvändigt, att flera vagnar för persontrafiken anskaffas och vågar jag derför föreslå att 2ne tredjeklass passagerarevagnar samt en andra klass vagn beställas, hvilka 3ne vagnar utan risk kunna göras så mycket längre, att i hvarje vagn inrymmer 4 istället för 3 kupéer[/i]”.

Trafikchefens framställning leder inte till den omfattande anskaffning han förespråkar, men redan samma månad beställer man iallafall en tredjeklass personvagn, nu från Norrköpings mekaniska verkstad. Vi har inte hittat något kontrakt på vagnen, men i huvudboken framgår det att man i juli 1874 betalar 2600 riksdaler för en tredjeklass personvagn.

Resterande del av inlägget bygger på antagandet att trafikchefen [u]inte[/u] får som han vill, utan att även Norrköpingsvagnen liksom Hasselgrensvagnarna bara har tre kupéer. Vi bygger antagandet på det dels rätt magra bildutbudet, men även på att:
- Norrköpings mekaniska verkstad använder, liksom Hasselgren, ritningar från Kristinehamn varför vagnarna av förklarliga skäl borde bli väldigt lika varandra.
- Vagnen är bara 15% dyrare än de första, som ju ingår i en betydligt större leverans och därmed borde vara något rabatterade, alternativt att Norrköpingsvagnen är plåtklädd redan vid leveransen.
- De personvagnar som Norrköping levererar till andra banor har insvängda sidor, till skillnad från Kristinehamn/Hasselgrenvagnarnas raka.

Vagnen levereras senare under året och numreras in i samma serie som övriga personvagnar, följaktligen som C 4.

Efter fem års trafik är det dags för en första större upprustning av de fyra personvagnarna. Istället för att rusta upp den slitna andraklassinredningen i två av Hasselgrensvagnarna klassar man istället ned dem till rena tredjeklassvagnar. Som ersättning inreder man istället två av kupéerna i Norrköpingsvagnen till andraklass och den sista kupén byggs om till damkupé. Detta underbygger dessutom ytterligare vår tes om att vagnen bara har tre kupéer…

[b]Fler vagnar och ny nummerserie[/b]
Efter drygt 10 år får personvagnsparken nästa nytillskott, då man år 1886 på den egna verkstaden i Mariestad tillverkar en tredjeklassvagn, C nr 3, som enligt rapporten till VoV samma år är en ”[i]ny III kl vagn med konduktörskupé och postfack[/i]”.

[img]https://dms-cf-07.dimu.org/image/0331yTRghsJZ?dimension=1200x1200[/img]
Den enda bra bilden vi hittat på ett MMJ-tåg är denna från Mariestad, sannolikt tagen i mitten av 1890-talet.

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MMJpsv.jpg[/img]
Om vi förstorar personvagnarna lite kan vi se att den första vagnen har tre kupéer men insvängda sidor och därmed är Norrköpingsvagnen, BC 4. Den andra personvagnen är C 3 med sina fyra kupéer och modernare, större, fönster.

Nästa vagn, även den tillverkad på egna verkstaden, är betydligt mer påkostad. I huvudboken år 1887 bokförs tillverkningskostnaderna för en ”[i]ny 2ndre klass passagerarevagn, No 2[/i]”, och i efterföljande års genomgång av den rullande materielen är vagnen angiven som ”[i]Salongsvagn 2ndre klass[/i]”, till skillnad från övriga fem vagnar som anges vara ”[i]Passagerarevagnar (Vanliga)[/i]”. Liksom övriga personvagnar saknar B 2 plattformar och har ingång från sidorna.

Antingen år 1888 eller 1889 byggs Norrköpingsvagnen, BC 4, om till ren andraklassvagn littera B. I huvudboken framgår det att vagnen därefter liksom B 2 är ”[i]Salongsvagn[/i]”.

Den gemensamma västgötska nummerserien införs år 1891 på MMJ. Banan får nummer i 700-serien och personvagnarna får lägst nummer i den nya serien. Uppenbart numrerar man om vagnarna efter littera istället för åldersordning, men arkivuppgifterna är mycket sparsamma med ledtrådar till vilken vagn som fått vilket nummer i den nya serien.

Nedan har vi därför försökt att skapa en tabell över omnumreringen. De tre Hasselgrensvagnarna får nummer 702, 704 och 705 vid omnumreringen, men vi kan tyvärr inte svara på vilken vagn som får vilket nummer.

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MMJ1psv.jpg[/img]
1891 års omnumrering av personvagnarna.


Hela tråden: