Smalspåriga personvagnar: MMJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, March 20, 2023, 17:57 (375 dagar sedan) @ Johan O

[b]Modernare tider[/b]
Samtrafikens ökning gör det uppenbart att de äldsta vagnarna är otidsenliga. Redan år 1898 diskuterar styrelsen därför om inköp av en ny boggivagn, men det dröjer till år 1900 innan man tar in anbud. Kockums lämnar det lägsta priset och inför beställningen tar man hjälp av trafikchefen vid KiLJ som får granska och komplettera anbudet från Kockums då man har en liknande vagn. MMJ BCo 704 levereras i november 1901 (inte 1899 som vi skrev i inlägget om MKJ...) och är liksom systervagnarna på KiLJ och LSSJ en tidstypisk kombinerad andra- och tredjeklass boggivagn med lanternintak.

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MMJBCo704ritn.jpg[/img]
Kockums ritning på MMJ BCo 704. Vagnen är av standardtyp men ”extrautrustad” med vakuumbroms och ledning för elektriskt ljus redan vid leveransen, åtminstone det första en anpassning för att kunna användas i samtrafik med VGJ.

[img]https://dms-cf-02.dimu.org/image/0231xy7HEq1n?dimension=1200x1200[/img]
MMJ BCo 704 i Svaneberg i samband med hertigparet av Västergötlands resa den 27 juni år 1902. Samma tåg figurerar även på två bilder i vårt inlägg om SKWJ.

År 1907 beslutar man om nästa förnyelse av vagnparken. Tc har infordrat anbud på en tvåaxlig tredjeklassvagn och styrelsen beslutar att anta Fole Mekaniska Verkstads bud på 5,700 kronor inklusive leverans till Moholm. MMJ C 736 levereras året efter och är en liten tvåaxlig personvagn med lanternintak. Varför man köper en lanterninvagn när Fole redan två år tidigare gått över till vagnar med högvälvt tak framgår inte av den bevarade skriftväxlingen. Vagnen är både på besiktningsbeviset och i flera arkivuppgifter angiven som C 730, men detta är uppenbart felaktigt då numret redan är upptaget, dessutom får de fem öppna godsvagnar som beställs samtidigt nummer 737-741…

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MMJC736lev.jpg[/img]
Den nytillverkade C 736 inför lastning i Visby hamn. Notera formen på plattformstaken, som i princip är helt cirkelrunda. Det är en modell vi inte sett på någon annan smalspårsvagn i landet! Huven på taket framgår av besiktningsbeviset vara en del av värmeledning ”[i]enl. Pennsylvaniasystemet[/i]”. Är det någon som vet mer om detta värmesystem som de flesta Fole-vagnar levereras med?

Kanske är det nyanskaffningen som gör att man ser hur nedgången vagnparken återigen har blivit för i mars 1910 ger styrelsen Tc i uppdrag att ”[i]snarast möjligt låta verkställa målning och annan renovering af järnvägens boggievagn[/i]”. Det verkar inte stanna vid detta då man i december sammanfattar året med att ”[i]På grund av de stora och dyrbara reparationer å järnvägens materiel som verkställts under innevarande år” har inga avskrivningar kunnat göras[/i]".

Någon gång under 1910-talet fotograferas stora delar av MMJs trafikpersonal framför olika fordon på bangården i Mariestad. Vi har tyvärr inte tillgång till några högupplösta versioner av bilderna, men de visar ändå några intressanta fordon:

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MMJC736.jpg[/img]
En ung man framför banans då nyaste vagn, C 736.

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MMJB700_1.jpg[/img]
[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MMJB700_2.jpg[/img]
[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MMJB700_3.jpg[/img]
Salongsvagnen B 700 fotograferas inte mindre än tre gånger, även om alla bilder inte är tagna vid samma tillfälle. Vagnen har här fått plåtklädsel jämfört med bilden från Råbäck.

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MMJB701_1.jpg[/img]
[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MMJB701_2.jpg[/img]
Denna vagn, där vi tyvärr inte ser numret, är uppenbart märkt ”2 Klass” i bägge ändar. Det bör därför röra sig om MMJ B 701, vilket även stämmer måttmässigt mot VoV-rapporteringen. Vagnen är alltså fd BC 4, Norrköpingsvagnen. Vagnen har här fått panelklädsel jämfört med bilden från Mariestad högre upp i inlägget.

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MKJMMJ.jpg[/img]
Vi återvänder till bilden från bron över Tidan som vi hade med i vårt MKJ-inlägg. De första tre vagnarna bör, med ovanstående bilder och fakta som stöd, vara MMJ B 701, MMJ C 703 och MMJ F 726.


Hela tråden: