Smalspåriga personvagnar: MMJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, March 20, 2023, 17:57 (397 dagar sedan) @ Johan O

Efter att MKJ köpts av VGJ år 1908 inregistreras den moderna gemensamma postvagnen hos MMJ. Det första året behåller den nummer 101, men 1909 rapporteras vagnen vara omnumrerad till MMJ CD 742. VGJ verkar vilja lösa det lite märkliga ägandeförhållandet, varför MMJ år 1910 köper loss vagnen för 1500 kronor. Den äldre postvagnen D 100, som sannolikt mest fungerat som reservpostvagn, försvinner ur rapporteringen samtidigt men stryks ur huvudboken först år 1916.

[image]
Ett MMJ-tåg i Skara omkring år 1910. Personvagnarna är CD 742, BCo 704 och längst bort C 736.

De två äldsta tredjeklassvagnarna, C 702 och C 705, slopas år 1913. Tre år senare slopas även B 701 och samtidigt verkar man uppdatera den ekonomiska rapporteringen, då de tre vagnarna stryks ur huvudboken. Därmed är alla personvagnarna från år 1874 slopade.

År 1916 är det även dags för en större underhållsinsats på banans kvarvarande vagnar. Boggivagnen BCo 704 transporteras till KVAB i Kalmar, men riktigt vilka arbeten ska göras på vagnen anges inte. Däremot specificerar man noga att sofforna i andraklassavdelningen ska kläs om med moquette, förutom i rökaravdelningen där det istället ska vara buffelhud. Vagnen passar på att bli förevigad på nedanstående två bilder under tiden den befinner sig i Kalmar.

[image]
[image]
MMJ BCo 704 på Kalmar Verkstad år 1916.

Samma år levererar KVAB även flera nya godsvagnar till MMJ, dessutom en ny teakklädd boggivagn med högvälvt tak. MMJ BCo 705 blir den sista personvagnen som tillverkas för banan.

[image]
[image]
Leveransbilder från Kalmar verkstad år 1916 av MMJ BCo 705. En systervagn med lite annorlunda inredning levereras till KBJ året efter.

VGJ-tiden och en till omnumrering
Tyvärr vet vi inte när den sista stora omnumreringen av fordon på MMJ sker, men vi utgår ifrån att det är VGJ som tar initiativet någon gång efter övertagandet år 1925. Efter att MMJ under 1910-talet slopat de sista 1870-talsvagnarna är de kvarvarande fordonen utspridda lite hur som helst i nummerserien. VGJ inför istället fasta nummerserier för respektive vagnstyp, och alla personvagnarna samlas i gruppen 700-705.

[image]
1925(?) års omnumrering av personvagnarna.

[image]
I Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift från år 1926 finns denna bild av MMJ C 701 (fd C 703, fd C 3) som en av mycket få fordonsbilder under avsnittet om VGJ, där den beskrivs som ”Äldre moderniserad 3:e kl. personvagn”. Det är lite märkligt att VGJ väljer att presentera sig med denna vagn istället för med någon av de nya vagnar man samtidigt får levererade…

Under VGJ-tiden sker inga större förändringar av fordonsparken mer än slopandet av andra klass. Godstrafiken är behovsanpassad och persontrafiken bedrivs främst med motorvagnar och de få gånger ånglok används räcker oftast en ensam personvagn. På de fåtal bilder som finns från MMJ under denna tid är det huvudsakligen VGJ-fordon som används, så sannolikt är användningen av de tvåaxliga MMJ-vagnarna ganska begränsad. Boggivagnarna används däremot över hela VGJ-nätet.

Under 1930-talet slopas de båda äldsta vagnarna, C 700 och C 701. Vagnarna används därefter som tjänstevagnar för signalreparatörer.

[image]
Den en gång så påkostade salongsvagnen MMJ 700 står avställd i Mariestad någon gång under 1930-talet.

MMJ BCo 704 ingår i VGJs stora moderniseringsprogram i början av 1940-talet och byggs år 1941 om med breddad korg, teakklädsel och nytt högvälvt tak.

[image]
Halva MMJ BCo 704 syns tillsammans med VGJ lok 49 efter moderniseringen under VGJ-tiden.

I mitten på 1940-talet bygger VGJ även nya högbäriga godsfinkor på fd personvagnsunderreden. Den gamla Folevagnen C 702 slopas och underredet används till VGJ Gssl 2150, som troligen färdigställs år 1947.


Hela tråden: