Smalspåriga personvagnar: MMJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Monday, March 20, 2023, 17:58 (375 dagar sedan) @ Johan O

[b]Fångtrafiken[/b]
MMJ är en av få smalspårsbanor som har regelbundna fångtransporter. Frågan är uppe för diskussion i styrelsen redan år 1875, men då Fångvårdsstyrelsen ställer krav på en för ändamålet särskilt inredd vagn konstaterar MMJ att ”[i]villkoren, som Kongl. Fångvårdsstyrelsen härför uppställt, sådane att de omöjligen kunnat, utan förlust för bolaget, af Styrelsen antagas; hvarför frågan härom tillsvidare förfallit.[/i]”

Tio år senare är frågan åter uppe, och trafikchefen föreslår att man ”[i]snart nog torde behöfva 1 à 2 nya bagagevagnar, föreställa vi oss att det skulle blifva lämpligt uti en af dessa vagnar inreda 6 fångceller[/i]”. MMJ lämnar in en planritning på vagnen till Fångvårdsstyrelsen i augusti år 1885, men tyvärr tycks den vara återsänd till MMJ då den inte finns bevarad tillsammans med själva skrivelsen i Kungl Fångvårdsstyrelsens arkiv.

Som vi nämnt i avsnittet om resgodsvagnarna är fångvagnen sannolikt en ombyggd äldre vagn. Ombyggnaden görs på den egna verkstaden, troligen år 1886, men i huvudboken finns det bara några få spår av vagnen. Den påbörjas på våren, i juli målas den och i december finns utgifter för 5 lyktor till vagnen upptagna.

Fler saker finns som talar för att man byggt om en befintlig vagn. I styrelsens berättelse för år 1885 står att man förfärdigat en fångvagn, men i 1886 års berättelse så är den bara påbörjad. Det tolkar vi som att den resgodsvagn man tillverkar år 1885 sannolikt är tänkt som fångvagn, men när man väl kommit överens med Fångvårdsstyrelsen året efter väljer man istället att bygga om en äldre vagn.

Vagnens ursprungliga nummer är sannolikt 14 eller 18, men efter omnumreringen år 1891 får vagnen i alla fall nummer 706. Den har flera olika littera under åren, men det mest använda är EG.

Det är dock inte bara själva transporten av fångar som behöver lösas, vilket detta utdrag ur kontraktsförslaget mellan MMJ och Kongl. Fångvårdsstyrelsen visar:
"[i]§2 Sedan Kgl. Fångvårdsstyr i skrifvelse till Kgl. Befde i ländet den 30 siste Oktober, hvilken skrifvelse nu upplästes godkänt Jernvägsstyr. anbud såväl om öfvertagande af fångforslingen å bolagets jernväg, som ock om förhyrande och ersättning för inredning af det s.k. vattentornet i Moholm till fångars förvarande emellan bantågens afgång uppgjordes följande kontrakt härom med Kgl. Bfhfde i länet, näml: ”Med föranledande af skrifvelse den 30 oktober innevarande år från Kgl. Fångvårdsstyrelsen har Kgl Befhde med styrelsen för jernvägen Mariestad-Moholm träffat följande aftal om fångars forslande å bolagets jernväg samt deras förvarande i afvaktan på fångförande bantåg i Moholm.
4) För fångars förvarande i Moholm i afvaktan på bantågs afgång åtager sig jernvägen att lämpligen inreda en jernvägsbolaget tillhörig till s.k. vattentorn tillförene begagnad byggnad emot ersättning af Kongl. Fångvårdsstyrelsen enligt räkning för inredningskostnaden …"[/i]

När fångtrafiken upphör har vi tyvärr inte lyckats utröna, men E(G) 706 försvinner ur rapporteringen år 1916. När man tecknar ett nytt kontrakt med fångvårdsstyrelsen år 1921 låter man orden [i]”för ändamålet inrättad”[/i] utgå, samt att ordet [i]”fångvagn”[/i] byts ut mot ordet [i]”vagn”[/i].

[img]http://smalspar.se/forumb/psv/MMJev706.jpg[/img]
Vi kör en repris på bilden vi hade med tidigare i inlägget. Den här finkan skulle möjligen kunna vara fångvagnen EG 706.


Hela tråden: