Stockholm-Edinburgh (Tidtabeller)

av jvstn, Tuesday, March 21, 2023, 19:44 (400 dagar sedan) @ Oskar F


... Att det fortfarande är långt och besvärligt för oss nordbor att åka tåg till Storbritannien kanske går att förbättra framgent, men så pass långa resor är inte tågets främsta marknad. Direktvagn eller inte.

Hej Oskar,

Lite tråkigt att höra en "tågentusiast" som tycker att det inte finns en marknad för långväga tågresor, nu när t.o.m. SJ vill satsa på (natt-)tåg till Hamburg / Bryssel / Paris...:-(
Tåget har visat förr hur flexibla och väl anpassade tåg är för långresor, tänk på Nord-expressen, Nordpilen, Italien-expressen, Orient-expressen och alla dessa långväga tåg som funnits förr...

Poängen med mitt inlägg var annars att det med lokdragna tåg och direktvagnar är enklare att få ihop långväga tågresor. Man behöver inte fylla ett helt tåg för att få lönsamhet på en sträcka, det räcker att man kan fylla 1 vagn som sedan är den enda som går hela vägen. Dessutom upplever jag det som mer bekvämt för resenärerna, mer miljövänligt och, kombinerat med fler nattåg, blir den "upplevda" eller "vakna" restiden inte så lång.

Som exempel skulle man kunna tänka sig tågresan till Edinburgh med följande upplägg, baserat på lokdragna tåg:
Direktvagn Sthlm - Esbjerg på cirka 11,5 timmar (9 timmar till Köpenhamn och 2,5 timmar därifrån till Esbjerg), t.ex. 8:00 - 19:30
Färja över Esbjerg - Newcastle på c:a 15 timmar t.ex. 20:00 - 11:00
Regionaltåg Newcastle - Edinburgh 12:00 - 14:00

Total restid 30 timmar, utan snabbtåg på speciella banor, som inte stannar på några mellanstationer, utan allt på existerande järnvägsnät. Bara viljan skulle finnas...;-)

[image]
jvstn[image]


Hela tråden: