Stockholm-Edinburgh (Tidtabeller)

av Richard Loe, Tuesday, March 21, 2023, 21:49 (396 dagar sedan) @ jvstn

Hej Oskar,

En möjlighet enligt Cooks Continental Timetable 1969 var:
- Nattåg S201 "Italia-Express" Sthlm - Köpenhamn, avg 23:00 ank 9:05
- Tåg E33 "Englænderen" Köpenhamn - Fredericia - Esbjerg, avg 12:40 ank 17:24
- Nattfärja Esbjerg - Newcastle avg. 17:45 - 13:30

Det blir en total restid Stockholm - Newcastle på 38 timmar och 30 minuter och 2 byten. Eftersom tidtabellen är för kontinentala förbindelser, anges inte några tider i England, men man kan lägga till kanske 3 timmar för Newcastle - Edinburgh, således en total restid Sthlm - Edinburgh på c:a 41:30, med 3 byten. Altså nästa 10 timmar kortare än idag, 2 byten färre och inga inneffektiva fasta övernattningar...Detta trotts alla dyra tunnel- och brobyggen som gjorts sedan dess. Detta tyder på att dessa varit till ingen nytta för tågresandet, men haft en enorm miljöpåverkan i form av betong tillverkning...
Detta visar att det finns möjlighet till förbättringar i utbudet av (natt)tåg och färjeförbindelser. Men det behövs framför allt fler lokdragna tåg så att enstaka vagnar kan vara genomgående, för att slippa alla dessa byten...

jvstn

Med dom tiderna för båten (som började gå just 1967) så kanske man nätt och jämt hann med tåget till Edinburgh som gick 13:59 från Newcastle, och då var man framme kl.16:05. Annars så var nästa tåg norrut kl.14:24 (framme 16:35) eller kl.16:16 (framme 18:33).


Hela tråden: