Björn Alnebos Roslagsbanebilder – Näsbypark/Näsby Park/... (Bana)

av Ulf Pålsson, Friday, March 24, 2023, 14:33 (392 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd X2p + okänd passvagn + okänd X3p vid Näsbypark ca 1970. Vid den här tiden hette stationen Näsby Park. När döptes den om till Näsbypark? Som framgår av Wikipediaartikeln om Näsbypark (https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4sbypark) stod det Näsby Park på skylten ännu 2014, men då hade vad jag vet stationen redan bytt namn.

Nej, på SJ-tiden hette stationen Näsbypark, och hållplatsen söder om den hette Näsbyallé.

Särskrivning av namnen, Näsby park eller Näsby Park resp. Näsby allé eller Näsby Allé, det är ett "SL-påfund", vågar jag påstå.

I SL:s reseplanerare benämns nu dessa trafikplatser Näsbypark (ihopskrivet) resp. Näsby allé (särskrivet). (Jag kommer inte säkert ihåg hur namnen skrivs på plattformsskyltar samt på linjekartor i tåg och på informationsskyltar; jag får återkomma om det.

Emellertid, på förfrågan meddelar Transportstyrelsen att de (enligt järnvägssäkerhetslagen) fastställda och godkända trafikplatsnamnen är Näsbypark resp. Näsbyallé. Detta är också de skrivsätt som Trafikförvaltningen vid Region Stockholm använder i banboken för Roslagsbanan (motsvarar underlag till linjeboken vid Trafikverkets nät).
/up


Hela tråden: