Om strömavtagare förr (Fordon: lok)
Hej!
Två strömavtagarfrågor:-Hur länge använde SJ dubbla strömavtagare uppe på exvis D-lok?
-När ungefär började SJ gå över från aluminiumslitskenor till kolslitskenor?Mvh HP
Jag ställde nästa samma fråga om slitskenan i FB-gruppen om NKlJ tidigare i veckan, och fick då (utan nån egentlig källreferens) svaret att SJ byte under september 1953. NKlJ använde aluminium i början av 1940-talet verkar det som utifrån en beställningsritning jag hittat.
De trafikerade ju SJ-sträckan genom Karlstad i många år.
1953 skrev Maskinbyrån en del om detta.
I april 1953 provades kolskenor på F 696. Man körde Stockholm-Malmö-Göteborg-Stockholm-Östersund vid dessa prov.
I juli gjordes prov på 5 och 25 maskinsekionerna.
I september 1953 skrevs det om att göra fixturer för ombyggnad av strömavtagare till kolskena.
/tell