Tyska G- finkor i Svensk version (bla.med svenska ventiler). (Järnväg allmänt)

av Claes Mattisson, Wednesday, March 29, 2023, 17:08 (365 dagar sedan) @ Thomas Tell

Trådstartaren frågade specifikt om A2-vagnar (som vi nu lärt oss att det heter) med ventiler av svensk modell. Om just detta har det inte kommit fram någon information och jag kan inte minnas att jag sett något sådant, så det verkar röra sig om sällsynta skapelser. Så jag frågar dig, Rubensgården, vad vet du i ämnet, har du någon information eller någon bild som visar det?

Dessa vagnar byggdes om och moderniserades på olika sätt under årens lopp, i tråden har nämnts svetsade fjäderbockar och förlängt axelavstånd. Jag lägger upp några bilder på TGOJ-vagnar i Hållsta grusgrop i januari 1971. Där ser man att en del av vagnarna har fått utbytta fjäderbockar och buffertar. Alla har fått snedsträvor på sidorna. På nr 630 har jag en bild som jag inte kan visa här, men som visar vagnen utan sidosträvor, man ser på bilden att vagnens revisionsdatum är 1952. Kjell Friberg säljer en CD med bilder från 60-talet på TGOJ-vagnar av denna typ. Det är ju ganska nära 50-talet, som du var intresserad av, Rubensgården. På JvmKAFF00581 på digitaltmuseum ser man TGOJ 632 långt ute i kanten, utan sidosträvor. Bilden anges tagen efter 1940.

[image][image][image][image][image][image][image]


Hela tråden: