HP 98xx ? som AXE-terminal (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Järvenpää, Thursday, March 30, 2023, 13:45 (385 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

HP-bildskärmterminaler användes även i samband med AXE-systemet från L M Ericsson. I bilden kontrollrummet för världens första kommersiella AXE-telefonstation (TKUA) som fanns i Åbo. Hörnet i bilden kom senare att bli min arbetsplats under ungefär 10 år och herrn till vänster blev min arbetsledare och damen till höger min kollega. HP-terminalen användes för ordinarie kommunikation med systemet (organtyp DH) parallellt med Philips-skrivarterminalerna (organtyp TW) men den användes även under start av systemet om allt hade gått galet. Man vred då om en nyckel i CPT-panelen (anordningen med knappar och lampor) i stativet bakom terminalen varefter man kunde beordra bl.a. laddning av centralprocessorn från någon av bandkassetterna som syns i bilden med speciella kommandon som skiljde sig från AXE-systemets vanligtvis använda. Telefonstationen hade ca 14000 linjer i abonnentsteget och galvanisk genomkoppling av både abonnentsteg och gruppväljarsteg med relämatriser på kretskort med 64 reedreläer per kort (kopplingssystem APT 210 04). Totalt fanns ca 250000 reläer i anläggningen.

Inget av tekniken vi ser i bilderna finns kvar i dag, tyvärr. Däremot arbetar jag fortfarande med AXE-systemet, över 40 år senare. AXE-systemet är fenomenalt långlivat och det kommer att fylla 50 år i kommersiell drift.
[image]

Här ser vi centralprocessorn APZ 210 03 i världens första digitala AXE-telefonstation (DGV, TKUD) i Åbo 1978 med tillhörande terminalutrustning. Herrn som använder HP-terminalen var ingenjör vid L M Ericsson. Bakom fönstren skymtar en av AKE13-anläggningens fyra processorer APZ 130 med ferritkärneminnen (de större lådorna i stativen). DGV-stationen var ursprungligen närmast en demonstrationsanläggning som förmedlade trafik mellan stadens nyare koordinatväljarstationer ARF 102 som använde MFC-signalering. Senare kom den i ombyggt och moderniserat utförande att utgöra den viktigaste knutpunkten för hela åbonätet med en trafikvolym som uppgick som mest till ungefär 4000 Erlang.
[image]

Senare blev jag centralchef för verksamheten, avvecklade anläggningen och organiserade överkopplingen av trafiken till andra telefonstationer som delvis fortfarande är i drift. Jag har även under senare år avvecklat all kretskopplad telefoni i abonnentgränssnittet och känner att jag har gjort min insats för den publika telefonin och kan sysselsätta mig med annat roligare, exempelvis köra tåg.


Hela tråden: