Järnvägen Bratteborg - Eckersholm - Fägrida....lokfrågor. (Historiskt material)

av Torbjörn G, Friday, April 03, 2009, 13:43 (5501 dagar sedan)

Jag har nyligen intresserat mig för den smalspåriga järnväg som gick från Bratteborg via Eckersholms gods till Fägrida torvströfabrik. Av en god vän fick jag en artikel ur en bok utgiven av Byarums Hembygdsförening mellan Jönköping och Vaggeryd. Den har gjort att jag med hjälp av Lantmäteriets historiska kartor kunnat hitta banan och har nu på plats kunnat följa mer än halva banan. En vandring längs hela dess sträckning är planera att genomföras snart av ett gäng intresserade kompisar.

Min fråga gäller det dragfordon som banan hade under sin första epok då den hade spv 891mm (senare byggdes den om till 600mm och med delvis annan dragkraft). I artikeln anges att banans första dragfordon var en ångvagn som även ca 8 pers kunde åka inne i. Det nämns att den köptes från Östergötland och troligen från trakten av Finspång. Min första fråga är då om någon på detta forum känner till vilket fordon det var och om det kan finnas någon bild på denna ångvagn.

Den andra frågan gäller det ånglok som senare i den andra epoken hamnade på denna bana. Loket var byggd av Helsingborgs Mekaniska Verkstad 14/1898 spv 891mm och kom 1917 till Södertelge Kanal som CF11. Loket såldes efter en kort tid till Ohs Bruk och byggdes samtidigt om till 600mm spv. Av litteratur så anges det sedan att loket kom till Bratteborgsbanan 1929 i en bytesaffär av två lok. Vet någon om det finns någon bild på detta lok?

Tacksam för svar!

MVH

Torbjörn Gustafsson


Hela tråden: