Bildarkiv, Järnvägsmuseum? Ej offentligt ännu!! (Historiskt material)

av Stig Lundin, Friday, April 03, 2009, 17:05 (5495 dagar sedan) @ Rolf Sten

Mitt inlägg var inte avsett som någon kritik mot det fantastiska arbete som läggs ner för att göra bilddatabasen tillgänglig. Det var snarare några allmänna intryck som snurrade i mitt huvud efter att ha tittat på många intreessanta bilder det senaste dygnet. För mig känns det som att man bör lägga mer energi på beskrivning av järnvägsmotiven och liten eller ingen energi på län, kommun, härad etc.

För att klargöra att databasen ännu inte är klar kan ni väl lägga in en passus om att den är under uppbyggnad på lämpligt ställe och att det är en testversion man når på nätet.

Rent allmänt tror jag att det vore bra att lyfta fram något eller några motiv från bildatabasen varje månad här på Järnvägshistoriskt Forum. Låta intresserade vara med och beskriva vad man ser. Utnyttja möjligheterna med internet. Det skulle dessutom vara ett bra sätt att vitalisera intresset för det historiska. Jämför med Thomas Tells vykortsbilder, som blivit mycket uppskattade.

Under många år hjälpte jag Stig Nyberg med en del fakta om vad man ser på en del av de foton som han erbjöd i sina fotoerbjudanden hos SJK. I många fall blev det dock bara ett skummande på ytan och det finns mer att tillägga. För mig handlar det inte om att skicka rättelser till info@jvmv.se, utan jag vill snarare se en arbetsform där olika människor kan vara med och tycka till och där en pusselbit leder till nästa. Det är ju det som gör denna hobby så fascinerande.


Hela tråden: