Trä och stål i samma tåg (Fordon: vagnar)

av Leif B, Monday, April 10, 2023, 20:21 (353 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hur har reglerna varit angående användandet av trä- och stålpersonvagnar i samma tåg.


1968 kom en regel att trä och stål fick inte blandas i samma tåg och i praktiken blev påskhelgen 1968 den sista där trävagnar användes i reguljära tåg. Dock fortsatte man några år på Roslagsbanan.
Förbudet var alltså mot blandning så när SJK fick sina vagnar 1969 kunde man köra med ett tåg med enbart trävagnar.


Kom inte den regeln redan efter Skultorpsolyckan 1965?/HP


En liten notis i ”Nordens Järnvägar 1968 ”:
Efter påsktrafiken 1968 togs de sista träpersonvagnarna ur tjänst.
Även ur lokalgodstågen försvann BF-vagnarna. Med undantag för några smalspårståg.
Och Saltsjöbanan forrtsatte några år med trämotorvagnar men man blandade inte stål och trä.
Och att det dröjde till 1968 får väl skyllas att man behövde de nya 60-talsvagnarna för att helt kunna etsätta trävagnarna.
Formelllt kom förbudet att blanda med tidtabellskiftet men i praktiken blev påskhelgen sista dag.

Liter mer komplicerat är det och har säkert varierat över tid, men i vissa fall fanns det krav på stålvagnar i trävagnståg: på Roslagsbanan gällde ända till slutet (1992 togs de sista vagnarna med trästomme ur trafik) att om tåget drogs av ett lok och vägde mer än X ton, så måste första vagnen vara en rammsäker (stål)vagn om den var upplåten för resande. Minns tyvärr inte hur många ton som gällde, eller om det möjligen gällde för alla loktåg?

Jag tror att motsvarande regel funnits även på normalspåret.


Hela tråden: